Recension:

Orolig och blyg i skolan

Malin Gren Landell

av Linda Skugge

Linda Skugge recension Malin Gren Landell Orolig och blyg i skolan – att möta elever med vanliga och osynliga problem Natur&kultur 2014 introvert extrovert Neo nr 2 2015Linda Skugge recension Malin Gren Landell Orolig och blyg i skolan – att möta elever med vanliga och osynliga problem Natur&kultur 2014 introvert extrovert Neo nr 2 2015 omslag

Om du bara pratade lite mer skulle du få bättre betyg. Hur många känner inte igen det från skoltiden? Malin Gren Landell beskriver det bra genom att kalla blyghet ett temperamentsdrag och inte en rädsla. Själv har jag alltid sagt att lärarna betygsatte min personlighet när de sa att de inte kunde sätta en femma eftersom jag var så svag på ”det muntliga”.

Landell är tydlig med att det inte handlar om att göra om introverta eller blyga till sociala pratkvarnar utan om att låta individerna vara så som de är, vilket är ovanligt när det kommer till böcker av det här slaget. Ofta går de ut på att man som introvert och asocial ska förstå vad man missar om man undviker större folksamlingar, fester och resor. Normen är att vara extrovert.

Men här förespråkas att det är skolan som ska ändra på sig, inte eleverna.

Det gör ont att läsa om dessa oroliga och rädda barn. Jag minns hur jag själv i tredje klass inte vågade berätta vare sig hemma eller för fröken att jag säkert skulle bli åksjuk på bussen till Kolmården. Så nio år gammal packade jag med en spypåse och när det jag oroade mig för hände, det vill säga jag mådde illa på bussen, gick jag fram till fröken med min medhavda påse och spydde i den. Inför alla treor och sexor. Jag glömmer det aldrig.

Eller de blyga barnen som väljer att klä sig utmärkande för att det är ”bättre att välja bort än att själv bli bortvald”. Själv tänkte jag att om ingen hittills velat ha mig ska ingen få vara med mig och klädde mig så extremt jag förmådde.

Landell talar om att eleverna måste få lära sig målbilder och om hur de uppnår dem och tar som exempel upp en blyg flicka som vill jobba i New York efter skolan. Vägen dit är enligt Landell att jobba med små små delmål i taget.

Själv yttrade jag knappt ett ord under hela skoltiden och ville till London. Dagen efter studenten flyttade jag dit och efter någon vecka gjorde jag en intervju med popbandet Suede. Utan att tvingas genomgå några ”delmål” under den statliga skolans överseende.

Det är som om skolan som plats är hämmande. Släpp barnen fria. Säg att de kan om de verkligen vill.

Vore jag lärare skulle jag låta barnen ställa sig upp och prata inför varandra varje dag. Bara resa sig upp och säga vad som helst och klassen måste jubla. Slå undan ribban helt. Skrota tanken att det är läskigt att tala inför grupp. Öva. Nöt in. Så man får lära sig att det inte är farligt att göra bort sig.

Det enda man kan hoppas på är enskilda eldsjälar till lärare.

Malin Gren Landell Orolig och blyg i skolan – att möta elever med vanliga och osynliga problem (Natur&kultur, 2014)

Publiceringsdatum: 2015-05-26
Artikeln publicerad i Neo #2 – 2015

Lämna en kommentar