Ska Sverige finnas?

av Hans Bergström

Hans Bergström krönika migration tiggare nationen Göran Hägglund Ska Sverige finnas? Neo nr 1 2015

Rubrikens fråga kan synas omotiverad. Ingen säger öppet att den svenska nationalstaten är illegitim och bör avvecklas. Likväl är det tankebanan bakom den präglande svenska migrationspolitiken. Den erkänner inte grunderna för nationalstaten, att ett folk av medborgare bildar ett demos med en balans av rättigheter och skyldigheter samt ett historiskt arv på ett bestämt territorium. Hans Bergström krönika migration tiggare nationen Göran Hägglund Ska Sverige finnas? Neo nr 1 2015 presentation

Migrationsuppgörelsen 2011 mellan Alliansen och Miljöpartiet bar det tydligaste uttrycket för denna hållning. Även utländska medborgare som vägrats uppehållstillstånd i Sverige tillerkändes rätt att gå i svensk skola och få svensk sjukvård, på bekostnad av de svenska skattebetalarna. Detta innebar förstås kaos i rättsstaten; medan en myndighet har uppdraget att verkställa utvisning skulle andra myndigheter ha till uppdrag att skydda från utvisning.

Men det speglade kaos också i synen på vilka som ingår i det svenska medborgarkontraktet. ”Vilka ska omfattas av rätten till fri vård?”, tillfrågades socialminister Göran Hägglund. ”Min utgångspunkt är att alla människor har rätt till vård”, blev hans svar. I klartext: Alla i hela världen bör ha rätt till vård i Sverige, betald av de svenska skattebetalarna. Senare har debattörer hävdat att kommunerna har en laglig skyldighet att försörja alla som vistas inom deras gränser.

Dagens Nyheter argumenterar i en huvudledare (17/3 2013) för att politisk makt i Sverige inte borde begränsas till medborgarna. Även de som vistas illegalt i landet (av medierna eufemistiskt kallade ”papperslösa”) ”har att förhålla sig till en mängd lagar och regler”, noterar DN. ”Även papperslösa påverkas av politiska beslut om sådant som konsumtionsskatter, tillgång till vård och utbildning och annan offentlig service, anslag till brottsbekämpning, bostadsbyggande – ja, en mängd saker som formar vardagen för alla som bor i landet.” Så, ”det kanske inte är medborgarskapet … som ger rätten till demokratiskt deltagande”.

Hans Bergström krönika migration tiggare nationen Göran Hägglund Ska Sverige finnas? Neo nr 1 2015 citat

På DN Debatt har många inlägg publicerats kring de romska tiggare som numera sitter på gator och torg, utanför affärer och på tågstationer i svenska städer. Inte ett enda inlägg har, såvitt jag kunnat se, berört hur detta utbredda offentliga tiggeri påverkar livsmiljön och livskvaliteten i Sverige. Allt har handlat om hur vi ska kunna hjälpa medborgare i länder som Rumänien och Bulgarien. Att ens ställa frågan om effekten för svenskarna anses inte legitimt. Och om en kommun utfärdar en lokal ordningsstadga, i lång svensk tradition, som innefattar beteenderegler mot bland annat tiggeri på offentlig plats, då upphävs denna ordningsstadga genast av Länsstyrelsen.

Den demokratiska nationalstaten har tillkommit som den praktiskt möjliga gemenskapen för ett fungerande ”demos”. Inom ramen för en historiskt framväxt gemenskap, i Sverige också ett gemensamt språk, har det visat sig möjligt att etablera institutioner som på ett rimligt sätt balanserar rätt och plikt. En sådan stat bildar ett starkt kontrakt mellan dess medborgare. Du utser representanter i val och Du följer de lagar de utfärdar. Du betalar skatt till det gemensamma. I gengäld erhåller Du skydd för landets gränser, liksom för inre ordning och fred. Välfärdsstaten ger trygghet för olika livssituationer, men byggd på ett långt och mödosamt skapat arv av välstånd, också på att Du bidrar med arbete och skatt.

Nationalstaten är, per definition, exkluderande men ingen har kunnat visa någon annan fungerande politisk organisation med större folklig förankring.

Hans Bergström krönika migration tiggare nationen Göran Hägglund Ska Sverige finnas? Neo nr 1 2015

Publiceringsdatum: 2015-02-06
Artikeln publicerad i Neo #1 – 2015

Kommentera docma


62 kommentarer

  1. Leif vogel says: 4 juli, 2015 kl. 10:48

    Mycket bra skrivet Hans Bergström. frågan är om de debattörer som förespråkar allt åt alla har klart för sig vad det är dom försöker förstöra och att det kommer att drabba dom själva . Och framför allt vad vill dom skapa i stället och huvudfrågan hur tänker dom bygga upp ett fungerande samhälle utan en fast befolkning som dag för dag levererar , för vem skall tvingas betala för alla som kommer hit och tar vård , skola etc i anspråk ?

    Svara
  2. Jojje II says: 10 maj, 2015 kl. 10:41

    Sverige finns inte, det är redan ebart en tanke-modell som olika personer formar till sin lilla öskade värd, en sorts livslögn.

    Svara
  3. DEAD END | Jan Millds blogg says: 28 mars, 2015 kl. 14:55

    […] Ur Hans Bergströms artikel ”Ska Sverige finnas?”, i magasinet Neo 1/14: […]

    Svara
  4. Sverige – en förlegad idé? | Nette Enström says: 15 mars, 2015 kl. 23:58

    […] Sverige finnas?” Under den rubriken i Magasinet Neo den 6 februari driver statsvetaren Hans Bergström tesen att den demokratiska nationalstaten är under angrepp, […]

    Svara
    • Leif Lindau says: 14 april, 2015 kl. 12:30

      Nette Enström hävdar att nationen är en social konstruktion, som lätt kan avskaffas. Visst. En ovanligt lyckad konstruktion i just den västerländska världen som för första gången i historien skapat frihet från slaveri, minimalt med sjukdomar och ingen svält.

      Svara
    • Maria Settergren says: 16 maj, 2015 kl. 17:46

      Nette Enströms idé grundar sig på det klasslösa samhället. I hennes värld sjunger alla jordens folk internationalen. Historien har visat oss, att varhelst dessa idéer får fotfäste blir resultatet inte paradiset utan diktatur.

      Svara
  5. Lars Åhlin says: 12 mars, 2015 kl. 20:30

    Bergströms artikel är full av alldeles självklara ställningstaganden. Hur har det gått så långt att den ändå behöver skrivas och läsas? Och framför allt, med vem/vilka ska man samverka för att återställa fullständigt nödvändiga avgränsningar av svenska statens och svenska folkhushållets ansvar?

    Svara
  6. Jim says: 2 mars, 2015 kl. 23:29

    Hans Bergström tycker att tiggare sänker livskvaliteten för svenskar. Själv har han istället skänkt groteska summor pengar till republikanska partiet i USA. Det är ett parti som verkligen ägnar sig åt att sänka livskvaliteten – åt hela världen.

    Svara
    • Christian says: 8 mars, 2015 kl. 11:17

      Jim, vad menar du? Menar du att Obama och hans demokratiska parti ägnar sig åt att höja livskvaliteten för hela världen?

      Hur kan jag ha missat den här tidningen? Just ja, Sverige är ju Sverige. Blir nog prenumeration för min del. Äntligen en svensk, vettig blaska likt Rolling Stone.

      Svara
    • kaj åhlund says: 12 mars, 2015 kl. 12:49

      Jim!
      Nu när du verkar ha lagt kommunisttidningen ”flamman” åt sidan och på nätet gått direkt till tidningen Neo har det tydligen blivit för mycket för dig, kommunistretoriken lyser igenom, ”groteska summor”,
      personangrepp och den obligatoriska smutskastningen av USA ingår
      alltid.
      Naturligtvis kan det vara så att du i likhet med allt för många i vårt land inte fått den skolutbildning som du borde ha fått och därför inte kan läsa och förstå en text, är det så finns i vart fall en förklaring, om inte återgå till ”flamman” där behöver man inte tänka utan bara blunda för verkligheten.
      Kaj Åhlund

      Svara
    • Bo S says: 16 mars, 2015 kl. 22:38

      Är du en sån person som är nöjd med att det sitter tiggare utanför varenda butik, eftersom du försöker förstöra ämnet genom att blanda in något som inte har med ämnet att göra?

      Svara
  7. Birgitta å gustafsson says: 2 mars, 2015 kl. 07:48

    Många tack
    Tacksam att få läsa att det fortfarande finns andra i mitt hemland som erkänner att Sverige har varit och bör vara en demokrati och en egen stat med ett eget folk. Tack
    Birgitta

    Svara
  8. Johannes Divinius says: 27 februari, 2015 kl. 10:27

    Detta är borgerlighetens senkomna och yrvakna motsvarighet till svekdebatten kring systemskiftet inom socialdemokratin under 90-talet. Nu på 2010-talet gäller svekdebatten inom borgerligheten Decemberöverenskommelsen och invandringspolitiken. På det djupare planet gäller frågan hur i helsike det kunde komma sig att borgerligheten bytte fokus från fri företagsamhet och privat ägande, till HBTQ, radikalfeminism och multikulturalism. Kort sagt hur man bytte fokus från pragmatisk och rationellt orienterad liberalism till sekteristisk, postmarxistisk kulturvänsterradikalism. Och det nästan helt utan någon som helst seriös jäkla debatt.

    Vi vet alla hur det gick då: Ingvar Carlsson hoppade av och Göran Persson avgick som segrare. Allt det som Palme beskrev som ”högerpolitik” och ”systemskifte” i debatten med Adelsohn 1985 blev till sist socialdemokratisk politik – med en del smärre justeringar.

    Samma sak kommer att upprepas nu, fast med den skillnaden att socialdemokraterna åtminstone hade det misslyckade Dalaupproret. Finns det något liknande i borgerligheten? Nej. Dissidenterna i borgerligheten ställer upp Bergström.

    Fast det är alltid något. Om Bergström skriver fler krönikor i samma anda – gärna med nostalgiska hänvisningar till hur det var på Bohmans tid – så kan nog borgerligheten få sin egen Göran Greider.

    Känns som Sveriges framtid är säkrad!

    Svara
  9. Anonym i Kostym says: 16 februari, 2015 kl. 08:35

    ”Du utser representanter i val och Du följer de lagar de utfärdar. Du betalar skatt till det gemensamma. I gengäld erhåller Du skydd för landets gränser, liksom för inre ordning och fred. Välfärdsstaten ger trygghet för olika livssituationer, men byggd på ett långt och mödosamt skapat arv av välstånd, också på att Du bidrar med arbete och skatt.”

    Ja, det låter som en jättebra idé! Vi kanske skall pröva den?

    Svara
  10. Rolf Ahlzén says: 13 februari, 2015 kl. 11:24

    Det är en klok krönika Hans Bergström skrivit. Det tillstånd han beskriver återspeglar väl en för Sverige unik kombination av svag nationalkänsla, smal åsiktskorridor, stark tilltro till den egna moraliska utvaldheten och en bristande förståelse för tillvarons och politikens tragiska dimensioner. Liberalkonservativa ståndpunkter kallas för ”extremhöger”. Så egendomligt är det svenska debattklimatet att det känns som att komma ut i friare luft bara man företar en resa från Karlstad till Oslo.

    Vi har nu ett embryo till en debatt som tar migrationsfrågorna på allvar: Tomas Guhr, Rickard Swartz, här ovan Hans Bergström, Marika Formgren, Jesenko Selimovic. Det kommer att bli många fler, men det kommer att göra ont i dem som så länge haft tolkningsförträdet…..

    Svara
  11. Charlie says: 11 februari, 2015 kl. 22:59

    Landet Absurdistan…

    Svara
  12. OveP says: 10 februari, 2015 kl. 09:14

    Reinfeldt satt i TV4s morronprogram för nån månad sen, nyss avgången som statsminister, och sa att Sveriges gränser bara är ett påhitt.

    Svara
  13. sunnyman6 says: 10 februari, 2015 kl. 02:15

    Bra att Hans Bergström omsider har kommit till dessa insikter.
    Just nu läcker nyheten ut att Sverige ska ta emot 400 000 asylsökande de närmaste åren. Till detta kommer troligen minst lika många ”anhöriginvandrare”, vilket ger en slutsumma på bortåt en miljon — jämförbart med hela Stockholms stads folkmängd och inom en tidrymd av några få år.

    Rekommenderar den kurdisk-svenske ekonomen Tino Sanandaji för genomträngande analyser av vad denna utveckling leder till.

    Svara
  14. staffan anderstig says: 9 februari, 2015 kl. 09:42

    Jag vill se den dagen då Nationsförstörarna de i Riksdagen samt mediafigurer,får stå på torgen och på Japanskt maner be om ursäkt för sin förda politik skrudade i tjära och fjädrar!

    Svara
  15. R Ericksson says: 9 februari, 2015 kl. 08:26

    Det är DAX för den intlektella eliten att vakna nu – om 5 år är det för sent – vår statsskuld ökar med en miljon i minuten !!

    Svara
    • Milton says: 9 februari, 2015 kl. 20:41

      Nej, den ökar inte med 1 miljon i minuten. Den ökar med c:a 50,000kr i minuten dock.

      Svara
  16. SKA SVERIGE FINNAS? av Hans Bergström | Arab Nyheter says: 9 februari, 2015 kl. 08:04

    […] Källa: Magasinet Neo […]

    Svara
  17. SKA SVERIGE FINNAS? says: 9 februari, 2015 kl. 03:31

    […] Källa: magasinetneo.se […]

    Svara
  18. Nationen Sverige, var god dröj… | Häxanmexan says: 8 februari, 2015 kl. 23:34

    […] HÄR […]

    Svara
  19. Göran G Lundquist says: 8 februari, 2015 kl. 17:45

    Uppfattningen att Sverige är bäst i världen sedan II-WW präglar oss fortfarande. Det nya globala rummets egenskaper är uppenbara för många. Vad gör vi då med vår hygglighet? Ska vi följ instinkten: ”seat belts on”, planera för traumatisk kursjustering, eller köra på som vanligt, i bist på mod?

    Svara
  20. Tomas says: 8 februari, 2015 kl. 10:57

    Det som nu händer i Sverige får många olika effekter, tex

    – Intresset att betala skatt minskar när man ser sina pensionerade föräldrar som arbetat hela livet ha en ganska torftig tillvaro

    – Försvars viljan börjar vackla, om större social oro / krig eller liknande skulle uppstå i Sverige skulle jag sätta mig i bilen med familjen och ta mig till Norge eller Danmark – stanna och kämpa.. aldrig för det Sverige som växer fram.

    – Företagande- politikerna säger att jobben ska skapas inom SMB segmentet – men incitamenten för att anställa är få. Det finns mycket arbetskraft att få tag på men svårt att hitta bra arbetskraft.

    Slutligen vill jag säga att jag inte är orolig för min egen skull eftersom det gått bra för mig, jag kommer kunna välja ett passande land att avnjuta pensionen i – men däremot våra barn – mina, deras kusiner, era. Vad kommer vi lämna över till dom??

    Jag efterlyser sunda – kloka politiker med både hjärtat och hjärnan med sig när dom tar sina beslut – vart tog dom vägen??

    Svara
  21. TS says: 8 februari, 2015 kl. 00:12

    Lika lite som svenskars emigration upphävde nationen USA eller Sverige när 1,5 miljoner svenskar blev amerikaner på 1800-talet så upphäver vår migrationspolitik några gränser.
    Enligt ungefärliga beräkningar från 2010 uppehåller sig mellan 10 000 och 50 000 papperslösa personer i Sverige per år och av dessa är uppskattningsvis 2-3 000 barn. Inom EU beräknar man att det finns ca 2,8 – 8 miljoner papperslösa. Att uppträda humant så att man ger människor rätt till sjukvård och barnen rätt till skolgång betyder inte att länder upphäver sina gränser eller sin migrationspolitik.
    Det är en etisk fråga hur man hanterar andra människors olyckliga öde både när den kommer i ens väg mitt framför ansiktet och när den finns bortanför ens närområde.
    Rätt vad det är kan det vara man själv som behöver hjälp för att oförutsedda saker inträffat. Vi kan också bli de som flyr. Om man tidigare har bidragit till en anda av tillit, tillmötesgående och generositet kan det möjligen bädda för att man får möta godhet själv. Det kan också hända att man får åka snålskjuts på andras bidrag. Eller att man får känna på att det inte spelat någon roll hur medmänsklig man varit i sitt liv för att man blir lika illa bemött vilket som. Därför att andan är sådan dit man kommer.
    Det är ofta man hör folk tala tacksamt om hur fina människorna varit på det turistmål de besökt. Kanske inspirerar detta dem att bli generösa och vänliga och öppna och inbjudande själva på hemmaplan!
    Det är sällan människor är särskilt grundmurat genomtänkta i sina moraliska uppfattningar utan man handlar enligt vad som är den gängse hållningen. Därför, om inte annat, blir en god anda viktig att upprätthålla. Den yrkesgrupp som omfattas av kanske de mest uttalade etiska kraven i relation till hälsa, liv och död är läkarna. Det gör dem inte till levande moraliska kompasser. När man ser hur deras praktik ter sig ser man också en spegel av samhället. Och det förändras. De kan bli dr Mengele och de kan bli medborgare med särskilt gott hjärta.
    Bergströms artikel är ett tecken i tiden. Jag lägger särskilt märke till hans föreställningar om dagens välfärdsstat. Han lever uppenbarligen i en bubbla.

    Svara
    • sunnyman6 says: 10 februari, 2015 kl. 02:23

      Den som lever i en bubbla är väl snarare du. Sverige kan inte i längden släppa in storleksordningen 100 000 personer/år, som till stor del aldrig blir anställningsbara, utan att det urholkar samhällskontraktet och leder till farliga konsekvenser då det destabiliserar samhället.

      Svara
  22. Framtidstro? says: 7 februari, 2015 kl. 21:06

    Tack för fantastisk artikel.
    Det vi Svenska känner nu att våra politiker lyssnar inte på OSS.
    Det öppna samhällsklimatet som förlorat.
    I Sverige kan människor inte längre vara sig själva, vågar inte vara sanna med vilka de är. Tystnad är det farligaste som finns för ett land. Det som pågår nu är djupgående splittring av medborgarna, hatbrott, misshandel och förföljelse av politiska skäl åligger det landets ledande politiker att lugna och ena folket, att ingjuta hopp och framtidstro istället för rädsla och misstänksamhet.
    Jag är rädd för mina barn, barnbarn framtid.

    Svara
  23. Johan Berglund says: 7 februari, 2015 kl. 18:56

    Det är mycket glädjande att en väletablerad medborgare med social tyngd som Hans Bergström tar bladet från munnen och vågar bryta det snedvridna ”sanningsmonopol” som hittills legat på alltför få händer.
    Bergströms klara analys är inte lika lätt att beslå med ”rasism” som den som kommer ur folkdjupet via de Internetsajter som ännu inte censurerar gräsrötternas röst.
    Historien ger tydliga exempel på att sanningen kan förtigas och förvanskas, men den kommer ändå till sist att framstå i all sin glans och då är det dags för både politiker och chefredaktörer med skammens rodnad på kinderna att göra avbön, samtidigt som de nosar efter nya politiska vindar att tryggt kan segla i.

    Svara
  24. När upphör Sverige som stat? says: 7 februari, 2015 kl. 18:53

    […] Läs hela Hans Bergströms krönika i Neo genom att klicka här. […]

    Svara
  25. Tobla. says: 7 februari, 2015 kl. 17:22

    Det är väldigt tragiskt att folk med stor makt sitter tysta och inte gör något. De är helt enkelt rädda. Lagom till pension dyker de upp…

    Svara
  26. Lars Aronsson says: 7 februari, 2015 kl. 17:17

    Att det skulle föreligga något starkt och stabilt kontrakt mellan medborgarna och staten är inte historiskt korrekt. En stor del av det svenska samhället bygger på folkligt motstånd och opposition mot staten. Frikyrkor, nykterhetsrörelse, arbetarrörelse, rösträtt och miljörörelse har fått kämpa sig fram.

    Svara
  27. P-G Larsson says: 7 februari, 2015 kl. 17:14

    De två fundament som nationalstaten bygger på är upprätthållandet av inre och yttre säkerhet.
    Inre säkerhet är justitia och polismakt. Dvs lagregler, domstol och polisväsende för att se till att de uppställda spelreglerna efterlevs så att det finns ordning och reda bland befolkningen inom nationens gränser (revir).
    Yttre säkerhet är utrikespolitik och försvarsmakt. Dvs att ledningen för nationen tydliggjort för angränsande nationer att det finns en gräns som bara får överträdas med särskilt tillstånd och utifall den inte respekteras så kan våld tas till med en försvarsmakt för att hävda territoriet (reviret).
    Både av de ovanstående fundamenten har varken de socialdemokratiska eller borgerliga regeringarna klarat att upprätthålla de senaste 30-40 åren. Ytterst bekymmersamt och upplösningen går ju fort och kaos finns nu på många håll i landet. Men så går det väl när oerfarna ungdomsförbund tagit över moderpartierna; något som ju skett de senaste 40 åren. Ålder, yrkeserfarenhet och livserfarenhet räknas ju inte längre i Sverige. Se bara på Löfvens ungdomsregering. Reinfeldt var inte heller så mycket bättre.

    Svara
  28. Tänkaren says: 7 februari, 2015 kl. 17:09

    Kan någon ge ett exempel på ett enda land (förutom Sverige), där en sådan diskussion över huvud taget skulle förekomma? Finns det verkligen personer som är så naiva och dessutom så erbarmligt okunniga i matematik att man tror att man kan sprida ut pengar över världen utan att ha någonstans där man kan hämta in dem.
    Statens intäkter bygger på uttaxering från landets medborgare. Utan detta finns inga pengar att spendera.
    Vi måste dessutom vända på frågeställningen ”Var finns det behov ute i världen som vi kan fylla med våra skattepengar” till ”Hur använder vi våra skattepengar så att det blir bra för Sverige”.

    Svara
  29. Ann says: 7 februari, 2015 kl. 16:54

    Tack Hans Bergström för artikeln! Du använder begreppet DEMOS 2 gånger (”demos med en balans av rättigheter och skyldigheter samt ett historiskt arv på ett bestämt territorium” resp ”Den demokratiska nationalstaten har tillkommit som den praktiskt möjliga gemenskapen för ett fungerande ”demos””). Hur definieras DEMOS?. Hittade detta på Wikipedia: Glossary of rhetorical terms ”Demos: The ordinary citizens of an ancient Greek city-state, considered as a political entity; population; the common people”. Är det vad Du menar – befolkningen, det vanliga folket?

    Du skrev, i samband med Migrationsuppgörelsen 2011 ” Även utländska medborgare som vägrats uppehållstillstånd i Sverige tillerkändes rätt att gå i svensk skola och få svensk sjukvård, på bekostnad av de svenska skattebetalarna.” I samband med romska tiggare ”Inte ett enda inlägg har, såvitt jag kunnat se, berört hur detta utbredda offentliga tiggeri påverkar livsmiljön och livskvaliteten i Sverige. Allt har handlat om hur vi ska kunna hjälpa medborgare i länder som Rumänien och Bulgarien. Att ens ställa frågan om effekten för svenskarna anses inte legitimt”. Och citerade Göran Hägglund: ”Min utgångspunkt är att alla människor har rätt till vård”. Och Du kommenterade hans svar. ”I klartext: Alla i hela världen bör ha rätt till vård i Sverige, betald av de svenska skattebetalarna. Senare har debattörer hävdat att kommunerna har en laglig skyldighet att försörja alla som vistas inom deras gränser.”

    Kan vårt kollektiva dåliga samvete vara så dåligt att konsekvensen är att vi är beredda att offra även våra egna barnbarns trygghet och välfärd pga den Vita Skulden? White guilt (se Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/White_guilt – och länkarna till besläktade begrepp under rubriken See also) har diskuterats i andra länder. Vit Skuld definieras som individuell eller kollektiv skuld som vissa vita människor känner inför skador som åsamkats icke-vita av vita pga historisk och pågående rasism. Vit Skuld har beskrivits som en psykosocial kostnad för vita individer samtidigt med empati (sorg och ilska) för offren för rasism och rädsla för icke-vita. Vit Skuld kan karakteriseras som en stark känsla av direkt ansvar för för de ojämlika villkor för de icke-vita som bor i historiska och kulturella europeiska nationer eller i västvärlden, huvudsakligen beroende på historisk exkludering av icke-vita från det vita samhällets huvudström (min översättning). Vit Skuld har föreslagits påverka politiska beslut.

    Skuldkänslor är bra när de ger ansvarskänsla för skeenden som personer deltagit i fast de anat att det de gjorde inte var bra, och ge upphov till ändrat (bättre) beteende. När skuldkänslor uppkommer för situationer som personer inte hade något ansvar för eller deltagit i kan skuldkänslor bli destruktiva. Individen själv kan tro sig ha ett större inflytande eller makt än vad de faktiskt hade/har. Är inte synen på Sverige som en Humanitär stormakt en grandios idé/ett grandiost projekt?

    Skuldkänslor kan orsaka att skulden övervältras på någon annan som får betala. Kan det vara så att Vit Skuld gör att de politiska makthavarna som deltog i Decemberöverenskommelsen känner befrielse från Vit Skuld genom att övervältra den på befolkningen? Jag tror att vi (och jag) deltar i skeenden vi har svårt att genomskåda. Vi måste diskutera konsekvenserna av beslut som kan drabba andra på sätt som aldrig avsågs. Vi måste försöka förstå vad som orsakade besluten. Hanterandet av den Vita Skulden kan påverka våra barnbarns livsmiljö.

    Svara
  30. Helena Palena says: 7 februari, 2015 kl. 15:03

    Äntligen en man med lite STAKE! Heja!

    Svara
  31. Ett påpekande says: 7 februari, 2015 kl. 14:05

    Visst finns det många som inofficiellt eller t.o.m. officiellt har pläderat för att Sverige ska avskaffas som nation. Både organisationer (t.ex. ”Ingen människa är illegal”) och offentliga personer. Mest känd är väl folkpartisten BIRGITTA OHLSSON, som skrev en debattartikel i Expressen den 2001-06-06 (notera: på Sveriges nationaldag). Artikeln är numera inte läsbar på nätet, men texten lyder så här.

    ”Avskaffa Sverige!

    Blågula fanor, rojalistiskt fjäskeri och fosterländsk glädjeyra. I dag på den svenska nationaldagen förväntas vi som goda medborgare att uppmärksamma vår nation.
    De mest entusiastiska vallfärdar till hembygdsgårdar, sjunger nationalsången och firar som om det vore en nära släkting som fyllde 50. Men vad firas egentligen? Demokrati och öppenhet som präglar denna del av världen?
    Ingalunda. Snarare ser vi en automatpatriotism och ett konservativt vurmande av nationalstaten. Trots att slumpen avgör var en människa föds, att nationalstaten sällan är den perfekta beslutsnivån och att världen blir mer globaliserad håller mänskligheten krampaktigt fast i nationen.
    Fenomenet har avigsidor. ”Nationalism är en barnsjukdom, mänsklighetens mässling”, yttrade Albert Einstein 1924. Einstein var övertygad världsfederalist, en idé från antiken som förklarar att människor är medlemmar av en universell gemenskap.
    Det är dags för oss som kallar oss för världsmedborgare att damma av världsfederalismen som vision för en mer rättfärdig värld genom att sträva efter en global union med federalistiskt statsskick. Varje land ska avstå delar av sin nationella suveränitet. Genom en global rättsordning kan mellanfolkliga konflikter lösas fredligt. En världslag ska stiftas av ett demokratiskt valt världsparlament och hävdas genom världspolis.
    Fredstanken är central inom världsfederalismen likaså tron på internationell rätt och vårt gemensamma ansvar för att mänskliga rättigheter tillgodoses överallt.
    Albert Einsteins liknelse mellan nationalism och barnsjukdomar är träffande. De är bägge svåra att kurera. Vi kan vara oense om vilka medel som ska användas i kampen. Men vi vet att i bägge fallen väntar något friskare i slutändan. Världsfederation är inte en utopi – utan ett mål för praktisk politik.

    Birgitta Ohlsson, förbundsordförande Liberala Ungdomsförbundet (LUF)”

    Svara
  32. Harry Persson says: 7 februari, 2015 kl. 13:53

    Årtionden med ensidig åsiktsförföljelse, censur, självcensur, kryperi och opportunism fick Sverige att metaforiskt inte bara köra i diket utan att också tvinga sig fram i obanad terräng där allt färre känner igen sig. Hans Bergströms kloka ord väcker överraskning, för ingen hade trott att sådana ord längre fanns kvar. I en annan metafor kan det vara så att den lilla frambrytande rännilen i dammens bakkant vidgar sig och till sist får hyckleridammen att rasa. Den som lever får se.

    Svara
  33. Göran Hansén says: 7 februari, 2015 kl. 12:54

    Ja nu förstår jag varför politikerna inte vill satsa något på försvaret.Vad ska vi ha ett försvar när Sverige tillhör alla?

    Svara
  34. Martin says: 7 februari, 2015 kl. 12:37

    Sverige hade ingen tjusig konstituition, ingen stor ide, inget e plurubis unum.
    Sverige var svenskarnas nationalstat. Och ingenting annat. Nu när det inte längre är det så är det ingenting. Själva grunden har ryckts undan. Resten av bygget befinner sig i fritt fall.

    Svara
  35. Småstadsliv says: 7 februari, 2015 kl. 12:34

    Tack för en väldigt bra text. Texten borde tas upp av gymnasieskolorna för diskussion och analys. Jag förstår inte den drivande faktorn bakom nedmontering av välfärden. Borgarnas syfte känner jag till, rödgröna däremot. Förstår dock syftet med att förneka den svenska kulturen och etnicitet. Jag är själv inte född i Sverige och har inte svenskt påbrå. Förstår ändock att etniska svenskar finns, utan att kränkas.

    Svara
  36. docma says: 7 februari, 2015 kl. 12:34

    En mycket klok artikel som dock i sitt innehåll frågeställning har kunnat läsas på flera ställen på nätet. Fast inte på så fin och uppburen plats som Neo! Sent skall syndaren, eller syndarna, vakna.
    Att svenskarna avskaffar Sverige med stormfart är inget nytt. Vad som är nytt är just att det är Bergström som skriver denna artikel: en väletablerad f d DN journalist och statsvetare som redan har åtminstone ett ordentligt paradigmskifte i sitt politiska liv bakom sig. Skall han nu verkligen gå över till den begabbade ”mörka sidan”. Vågar han det?
    Fast det är klart, han är ju amerikansk medborgare numera och bor där också, så han kanske inte bryr sig.
    Vi får se vilken reaktion artikeln för med sig -spännande tider!

    Svara
    • martin.andersson says: 7 februari, 2015 kl. 14:42

      Det var andra tongångar när Bergström satt som chefredaktör på DN.
      Då var invandringen så bra, så bra.

      Ja, där ser man……..

      Svara
    • Alejandro says: 8 februari, 2015 kl. 19:47

      Det är inte svenskarna, som du felaktigt skriver, utan DERAS LEDARE!

      Svara
  37. Globalisten says: 7 februari, 2015 kl. 12:26

    Mill hade knappast någon uppfattning om den globaliseringsprocess vi ställs inför idag. Nationalstaten är en förlegad modell som endast konservativa bakåtsträvare klamrar sig fast vid.
    Människans behov av sammanhang går att stilla i en tidigare otänkbar omfattning idag.
    Identiteten är individuell och knappast beroende av förlegade strukturer.

    Svara
  38. pessimisten says: 7 februari, 2015 kl. 12:15

    Spot on!
    Nationalstaten Sverige skall avvecklas. Välfärd är trist och skall fördelas lika åt alla. Välfärd är egentligen smått skamligt och uppstår spontant; förlorar vi den kan vi alltid fixa till lite ny (om vi skulle ändra oss).
    Men vad ska vi ha istället?
    Har någon sett till ett alternativ?
    Är nattväktarstaten det som skall byggas?
    Lilla Landet Konsensus stakar ut sin kurs mot fattigdom, styrt av en generation politiker med en agenda??
    Utmärkt artikel av Hans Bergström.

    Svara
  39. Alto says: 7 februari, 2015 kl. 12:15

    ”Alla i hela världen har rätt till vård i Sverige”, ja utom de som via skattesedeln betalar för den, svensken!

    F.ö. mycket bra artikel av Hans Bergström där han direkt sätter fingret på grundorsaken till vad som sker idagens Sverige!

    Svara
  40. Håkan Karlberg says: 7 februari, 2015 kl. 11:50

    I aug 2014 skrev jag följande till Assar Lindbeck:
    Ingen saklig och opartisk utvärdering har gjorts av vår invandringspolitik, så vitt jag vet. En sådan är säkert politiskt känslig. Men eftersom invandringen är en ödesfråga för svenska folket, vore det tragiskt om konsekvenserna av politiken mörkläggs och ytterst oansvarigt inför eftervärlden. Min idé går ut på att några trovärdiga och opartiska personer, exv. nationalekonomer, statsvetare och sociala experter, i ett öppet brev till politikerna kräver att en sådan utvärdering görs. Vad säger du om denna idé?

    Jag fick inget svar.

    Se Tomas Gürs förslag i SvD 7. feb: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/inratta-en-kommission-om-oppenhet-och-samhallsfunktioner_4316925.svd

    Håkan Karlberg

    Svara
  41. brommanihilismen says: 7 februari, 2015 kl. 11:03

    Den som inte tror att nationalstaten är en historisk parantes på väg bort och är för avveckling av alla på lång sikt är självklart inte värd att ta på allvar.

    Svara
    • Göran Hansén says: 7 februari, 2015 kl. 12:55

      men det torde ta några tusen år

      Svara
    • docma says: 8 februari, 2015 kl. 00:36

      Den som tror, att upplösningen av nationalstaten innebär att det är fritt fram att njuta av ett smörgåsbord av sociala system och förmåner utan övre gräns till vilka varken de egna förfäderna eller man själv bidragit, den kommer att bli djupt besviken när bottnen på ymnighetshornet skymtar.

      Svara
    • Mats Isaksson says: 8 februari, 2015 kl. 21:33

      Man borde ta hänsyn till att andra känner mer eller mindre identitet med sitt ursprung och hemland, alla är inte världsminglare som flyter omkring och marknadsför sig genom att peka finger åt andra.
      Om nu en stor andel av landets befolkning mår dåligt av att deras hemland håller på att avskaffas måste man ta hänsyn till det, även om du inte delar den känslan.
      Det är inte nödvändigtvis av elakhet som de känner att människor i Sverige har allt mindre anknytning till Sveriges historia och vi borde ha den historian gemensam.
      Man får delade lojaliteter i samhället (t.ex. svensk-kurder gentemot svenskar) som kan leda till enorma motsättningar som vi bara kan fantisera om idag. Är det verkligen värt det?

      Svara
    • Pelle says: 9 februari, 2015 kl. 07:05

      Typiskt förtryckande uttalande av PKist.

      Härska med hånfullhet.
      Aldrig bemöta argument!

      Svara
  42. Handsomehank says: 7 februari, 2015 kl. 10:15

    Varför skrev du inte detta när du var chefredaktör på DN? Nu tar du bladet från munnen vilket är lovvärt men det ursäktar inte ditt tidigare klandervärda beteendet. Inom straffrätten heter det att man inte kan återträda ett fullbordat brott.

    Svara
  43. Björn Petersen says: 7 februari, 2015 kl. 09:49

    Nuvarande svensk konsensusstyrd politik är absurd och bygger på illusioner och utopier.
    Hans Bergström skriver det alla borde begrunda.

    Svara
  44. Frederick says: 6 februari, 2015 kl. 22:19

    Ibland känns det så härligt när någon med skrivandets gåva , så klockrent formulerar ens tankar.
    Tack för detta Hans Bergström

    Svara
  45. Per Törnblom says: 6 februari, 2015 kl. 21:25

    Detta är nog det bästa jag läst på länge.
    Du sätter ord på det jag också tycker.

    Svara
  46. frågetecken says: 6 februari, 2015 kl. 21:21

    Hej Hans

    Glad att du framför klyftiga tankar i en annars bisarr mediavärld…

    Har aldrig riktigt förstått mig på blåögda (i dubbelbemärkelse) svenskars inställning till sin kultur, istället för var extremt stolt för det land vi lever i låter man bli en mångkulturens (vad det nu betyder) gisslan, för att upprätthålla en humanistisk självbild.

    Jorge (2ra generations invandrare)

    Svara
  47. oscar says: 6 februari, 2015 kl. 19:12

    Tack för tänkvärd artikel. Sverige avvecklas och i dess ställe får vi multikulturalism. Det kommer aldrig att fungera.

    En nationalstat förändras med tiden. Dess gränser krymper och expanderar. Ingen stat varar för evigt men folket måste alltid värna om sina egna. Det är så människor består.

    Svara
  48. Magnus S says: 6 februari, 2015 kl. 19:10

    Landet rör sig från demokrati till anarki, där en mer eller mindre självutnämd elit självmant har tagit sig rätten att definiera landet och profitera på samhällsupplösningen.

    Fartyget går under, men dansen fortsätter så länge orkestern spelar… Dirigenten är tondöv, musikerna talanglösa. De som ville rädda fartyget har antingen låsts in i fyllecell eller övergivit fartyget.

    Kanske kaptenen har läst Schumpeter, om kreativ förstörelse?

    Svara
  49. Carl says: 6 februari, 2015 kl. 19:06

    Frågan blir då, Är Svensken sjuk?

    Svara