Den vita faran
En högljudd majoritet har ofta fel.
av Mattias Svensson
Psykologiforskaren Ian Walker satt med ett konstigt forskningsresultat. Vita lastbilar tycktes vara farligare för cyklister än röda lastbilar. En person han redovisade resultaten för kom med den saknade pusselbiten. I Storbritannien är de flesta röda lastbilar Postens, och brevbärare cyklar ofta i tjänsten.
– Det passar in i idén som jag tittar på, att huvudproblemet med majoriteten av trafikanter är att de inte förstår behoven och beteendena som mindre grupper har. Så fort du har en grupp ur majoriteten som vet hur det är att vara i minoritetsgruppen, så förbättras beteendet. (The Psychologist nr 9 2012)
Jag läser det ovanstående i ett inlägg på Cyklistbloggen (16/2 2015) som behandlar ett annat märkligt forskningsresultat som Walker noterat, att reflexvästar på brittiska cyklister vare sig minskar olyckor eller får bilister att hålla avstånd. Varför? Därför att vår varseblivning inte handlar om synlighet så mycket som om förståelse. I brist på det senare blir cyklisterna för bilisten några som ”bara dyker upp”, oavsett hur många lampor och reflexer de har. I London får därför taxi- och lastbilschaufförer öva sig att cykla i innerstadstrafik.
Ian Walker är sannolikt något viktigt på spåren. Sedan jag tog körkort för några år sedan har jag exempelvis som cyklist slutat tjuva i korsningar där jag vet att jag kommer över. Numera förstår jag nämligen vilken stress en cyklist kan utgöra för en bilförare bara genom att oväntat dyka upp i synfältet.
Walkers forskningsresultat har framför allt så många intressanta implikationer bortom cyklisters synlighet i trafiken. Majoriteten är inte sällan bokstavligen blind för minoriteters villkor, vilket sällan hindrar dem från, utan tvärtom ofta uppmuntrar dem, att högljutt och utan hänsyn hävda sin rätt på deras bekostnad. Förståelse för andras situation ökar däremot snabbt vår sociala intelligens.
Artikeln publicerad i Neo #2 – 2015