Mattias Svensson - 21 december, 2009
Sverige är ett land av kyliga temperament, till skillnad
från länder med nävviftande och skäggiga män som vill strypa yttrandefriheten
för någon jämra karikatyr. Detta har vi fått lära oss. Även Fredrik Reinfeldt
har talat om
”den yttrandefrihet som är grundlagsfäst och som är naturlig för oss”. Ska
alltså en svensk åsidosätta yttrandefriheten krävs något betydligt allvarligare
än hån mot religiös tro.
En blondin som hånar brunetter
till exempel.
”Får man verkligen säga som hon gör, det borde vara
olagligt” skriver en upprörd person apropå att TV-profilen och debattämnet Anna
Anka torgfört åsikten att det inte finns vackra brunetter. Det räcker tydligen
med att en blondin ska ha åsikter i ett tv-program för att svenska folket ska
”rasa”, 82 procent av Expressenläsarna tycker på webben att Anna Anka har ”gått
för långt”. ”Vissa säger att de inte vill se henne mer i tv”, skriver Expressen.
Något som, särskilt sedan TV-monopolet avskaffades och nätet tillkom, inte
borde vara helt ogörligt utan att man ”rasar” eller kräver legala åtgärder.
”Ibland undrar man om man lever i ett land eller i ett
skämt” som en annan Anka än Anna Anka, Arne, den tecknade krogfilosofen, uttryckte saken.
Mattias Svensson - 21 december, 2009
En orolig läsare tipsade om att tomtegubbarna i Sveriges
Radio inte tycks få slå i glasen längre. När det arrangerades jul- och luciakonsert
med Nacka musikklasser som sändes igår sjöngs istället en version där tomtarna
fick ”ta i ringen”. Det klingade av politiskt korrekt nymodighet, helt i enlighet
med militanta kampanjer och min tidigare spekulation om politiskt inkorrekta barnvisor.
Så var det nu inte. Nackaeleverna sjöng en version på Hej
tomtegubbar från 1936
som finns i svenskt visarkiv, berättar musikläraren för Nacka musikklasser Johan
Holgersson. Och från Berwaldhallen låter pressavdelningen meddela att de
inte har några synpunkter på textvalet. Inga tomtar på loftet och ingen nedtonande censurvilja således. I visarkivet finns dessutom även mindre
politiskt korrekta versioner av tomtegubbarna, allt efter tycke och smak.
Det slår vi i glasen för.
Mattias Svensson - 18 december, 2009
”Skål. Inga mer skattemedel ned i det svarta hålet!”
Vänstertankesmedjan Dagens konflikt firar Saabs
nedläggning.
”Min uppgift är att driva opinion för gamla liberala
värderingar, som en av mina gurus stod för. John Stuart Mill.”
Birger Schlaug i kommentar till sin egen bloggpost. Och banne mig om inte den egensinnige debattören Schlaug påminner om en annan figur jag kopplat till John Stuart Mill: Gubben Pettson.
Trevlig helg.