Neo Blogg


Johan Ingerö - 22 januari, 2010

Modetips i samarbete med Göran Greider

Gudarna ska veta att jag inte hör till skaran av Mona Sahlins beundrare. All min fantasi räcker inte för att skapa en mental bild av henne som kompetent regeringschef eller svensk representant i de storpolitiska sammanhangen. Men det får ändå finnas gränser för vad man lägger henne till last.

Under dagen har Aftonbladet rådfrågat olika experter, samt den egna läsekretsen, om Sahlin. Det gäller inte hennes vitt omtalade okunskap i tunga politiska sakfrågor eller synbara distans till allt politiskt, utöver det rent kommunikativa. Nej, det gäller hennes designerväska.

Men okej, Aftonbladet är en underhållningsprodukt med vissa inslag av samhällsbevakning. Så det må kanske vara hänt. Värre är att Göran Greider, chefredaktör på Dala-Demokraten, poet, författare och allmän sofftyckare, är så våldsamt indignerad över den olycksaliga väskan. På Newsmill förklarar han hur saker hänger ihop: 

Enkelt uttryckt är det så här: Först späds de högsta skiktens inkomster på av högre löner eller skattesänkningar. Då köper de sig ett större hus, en dyrare bil eller ett svindyrt armbandsur. Det innebär att skikten precis under det översta tvingas delta i statusjakten och i sin tur skaffa sig litet större hus eller dyrare vanor – och så är den konsumistiska kedjereaktionen igång. 

…för en socialdemokratisk partiordförande borde kampen mot social ojämlikhet vara det centrala. Så uppfattar de flesta väljare det. Hennes dyra handväska ger precis motsatt meddelande.”

Hängde ni med? Mona Sahlin har en dyr väska. Ergo: andra ”tvingas” skaffa sig nästan lika dyra väskor. Ergo: det socialdemokratiska partiets ordförande orsakar personligen såväl konsumtion (oooh!) som klassklyftor.

Själv tycker jag att ett av Sahlins mer sympatiska drag är hennes frekventa bruk av formuleringen ”Vi som har jobb och höga löner”. Den kan jämföras med Göran Persson, vars miljoninkomster, herrgård och exklusiva vanor inte för ett ögonblick ändrar hans bild av sig själv som väderbiten proletär. Sahlin erkänner utan omsvep att hon, liksom alla toppolitiker, befinner sig i samhällets högsta skikt. Den sortens hederlighet är, kan man tycka som cynisk betraktare av det politiska poserandet, något som bör premieras.

Men Greider efterlyser tvärtom hyckleri från oppositionens främsta företrädare. Hon företräder, enligt honom, de fattiga och måste därför själv se fattig ut, om så bara för syns skull.

Det reser frågan om huruvida Greider tillämpar samma resonemang på sig själv. Jag har hittills förmodat att hans eviga flanellskjortor och golvmopp till frisyr är ett uttryck för personliga preferenser. Men kanske är det inte så.

Kanske önskar Greider inget hellre än att bara en enda dag om året få dra på sig pikétröja, kamma kalufsen bakåt och knyta en pullover runt axlarna. Och kanske är det bara hans djupa känsla av ansvar och solidaritet  – gentemot partiet, gentemot tidningen, gentemot landets alla vårdbiträden – som hindrar honom från att leva ut dessa lustar.

I så fall är hans fixering vid den sahlinska accessoaren begriplig, om än inte helt rationell. Det avslöjar dessutom den för Greiders arbetarcredd besvärliga omständigheten att han faktiskt tror att arbetare i gemen ser ut som han. Att default-looken för en svarvare eller snickare är något som skjutits med kanon rakt igenom en second hand-affär.

Om det är så avslöjar det att han, åtminstone på ett mentalt plan, befinner sig betydligt längre från det arbetande folket än vad Sahlin gör.


Paulina Neuding - 21 januari, 2010

Kvotering efter 2014?

Om vi inte har sett en fördubbling av antalet kvinnliga styrelseledamöter i börsbolagen 2014 är Moderaterna beredda att lagstifta om kvotering. Det säger moderate partisekreteraren Per Schlingmann i en intervju med Veckans affärer den här veckan.


”Partiets syn på jämställdhet har förändrats”, säger Per Schlingmann. Enligt honom ser partiet ”påtagliga strukturella problem som innebär att kvinnor har mindre makt, tjänar mindre, äger mindre och alla konsekvenser som följer därav”. 

Det är en riktig analys, förstås, och man önskar att Moderaterna kunde göra den analysen utan att falla tillbaka på kollektivistiska lösningar och ökat statligt inflytande över företagen. Kvinnor är i dag i majoritet bland studenter på svenska högskolor och universitet (trots vissa högskolors initiativ att kvotera in män på kvinnornas bekostnad). Kvinnor och män delar på föräldraledigheten i allt högre utsträckning, barn kan lämnas på dagis och fritids och fler kvinnor har råd att få hjälp med hushållsarbetet. Det finns med andra ord en allt större tillgång på kvalificerade kvinnor som dessutom kan ägna tid åt krävande uppdrag. 
 
Varje företag med någon som helst känsla för vad som är god kommunikation letar dessutom med ljus och lykta efter kvinnor när de tillsätter framträdande poster. Glastaket är inte vad det har varit, och hävdar man att ingenting har förändrats så är man ute efter att ta hem billiga poänger. Samtidigt vet vi också att kvinnor ofta tackar nej till uppdrag och generellt sett är sämre än män på att planera sina karriärer och spela taktiskt. (En som ofta har skrivit klokt om detta är Alice Teodorescu, grundare av nätverket Det finns en plats i himlen för kvinnor som hjälper varandra). 
 
Och så undrar man förstås vilka kvinnor som tackar ja till ett uppdrag när de vet att tillfrågas på grund av sitt kön, inte för sin kompetens. Det svider nämligen, som sexism brukar att göra.


Paulina Neuding - 20 januari, 2010

Neomingel på Obaren 28 januari

Varmt välkommen till Sturehof och Obaren för att ta en förhandstitt på vårt nya nummer 1-2010, mitt första som Neos chefredaktör. I nya Neo slår vi ett slag för svenska uppkomlingar, vi har pratat Twitter med den nya Justitiekanslern, granskat hatbrottsdomar, levt med läsplattan, mött Eli Göndör samt konstaterat att sex verkligen är bättre än någonsin. 

I samarbete med vår sponsor Diageo bjuder vi på en god drink. I DJ-båset står våra vänner Teodor Koistinen och Isobel Hadley-Kamptz 

Tid: Torsdag 28 januari 17-20 
Plats: Obaren, Sturehof, Stureplan 2 i Stockholm 

Anmälan till event@magasinetneo.se senast 26 januari. 

Varmt välkommen önskar 

Neoredaktionen