Neo Blogg


Mattias Svensson - 27 maj, 2009

Gustafsson vs Rosenberg, frihet eller tvång

Författaren Lars Gustafsson kommer ut som piratpartist i en text på sin blogg  som bara måste läsas. Här dras paralleller till censorernas kamp mot de ”illegala” tryckerierna inför franska revolutionen – en tid då statsmakterna beskattade och motarbetade kunskap och dess spridning. Och visst känns det som om en historisk kamp är på väg att vinnas för friheten på nätet.

Medan upplysningen sprids på nätet huserar mörkret på Dagens Nyheter. Idag kommer Göran Rosenberg ut som ren tvångsförespråkare. Folk ska tvingas samman av staten oavsett om det behövs för att utföra någon tjänst eller inte – en allmän medborgarplikt. Svenskar ska tryckas samman utan annan tanke eller syfte än att ungdomar ska tvingas lägga sina egna livsplaner åt sidan för att tjäna staten.

Här ställs alltså den inskränkta påtvingade ”gemenskapen” mellan människor under samma härskare, i samma ålder och i samma land, mot ett intellektuellt upprop för friheten för umgänge och utbyte där en gammal författare gör gemensam sak med unga fildelare i nätverk som är öppna och internationella. Vad som är det sant gränsöverskridande knytandet av vänskapsband, och vad som är ett bittert klagande från en man som känner behovet av att tvinga andra till umgänge med honom (vilket man kan förstå) har sällan illustrerats så tydligt som idag av Lars Gustafsson respektive Göran Rosenberg.

Och det är kanske ingen slump att det är på nätet det krävs frihet, och på DN:s trötta ledarsida man pläderar för tvång.

(Uppdaterat: Gustafsson hade visst en text i Expressen också, där ser man.)


Mattias Svensson - 26 maj, 2009

En röst på centern är en röst på paternalism och jordbrukspolitik

I helgen hade SvD en genomgång av vad partierna tycker i olika sakfrågor (pdf för de borgerliga här). En sak som överraskade mig var att centern driver samma paternalistiska linje som kristdemokraterna i fråga om alkohol. De vill inte bara strypa införselkvoterna, utan även tvinga andra länder att höja sin alkoholskatt. Lägg till detta att centern inte vill avskaffa jordbruksstöden förrän alla andra länder i världen också gör det, det vill säga inte alls. En röst på centern i EU-valet är alltså en röst för paternalism och misslyckad bidragspolitik.


Mattias Svensson - 26 maj, 2009

Fler liberaler inför Stockholm marathon

Igår en rapport från Neoredaktionen. Idag ytterligare två sugna löpare.

Anna Hård af Segerstad

Anna Hård af Segerstad, moderat kandidat till EU-parlamentet, startnr K1358

Hur känns det inför lördagens lopp och vad siktar du på?
Det känns bra även om målsättningen har fått sänkas lite på grund av förkylningar och mycket att göra i min personvalskampanj. Nu siktar jag på runt 4.30.

Varför gillar du långdistanslöpning?
Jag gillar känslan av frihet när löpningen flyter på, naturupplevelsen och tävlingen emot sig själv. Hur snabbt och långt orkar jag springa?

Mark Klamberg

Mark Klamberg, Doktorand i folkrätt Stockholms universitet, startnr 1738

Hur känns det inför lördagens lopp och vad siktar du på?
Jag är skadefri men har tränat för lite fartträning. Jag siktar på att slå min tidigare tid på 3.37.00.

Varför gillar du långdistanslöpning?
Alla som korsar målgången i ett Marathon är vinnare.