Neo Blogg


Mattias Svensson - 26 maj, 2009

Ella Bohlin missbrukar statistik

För mig räcker det att över 300.000 barn växer upp med en
förälder som missbrukar som skäl för att föra en ansvarsfull alkoholpolitik. De
som kallar mig moraltant och tråkmåns får väl göra det.

Det säger kristdemokraternas förstakandidat till
EU-parlamentet, Ella Bohlin i DN
igår. Med en sådan dålig koll på fakta finns det dock värre epitet än
moraltant. Det finns nämligen inte några 300 000 barn med en förälder som
missbrukar.

Vad som finns är en uppblåst siffra från Statens
folkhälsoinstitut

rörande föräldrar med ”riskbruk”. Vad är då riskbruk? Tja, enligt enkäten
att dricka mer än fem flaskor öl vid samma tillfälle lite för ofta. Det gör en
del föräldrar, framför allt ensamstående män (som man kan anta då för det mesta
inte har hand om barnen). Detta är säkert inte helt hälsosamt för föräldrarna,
men inte heller förenat med några konstaterade risker för deras barn. Och
”riskbruk” är framför allt något helt annat och mycket vidare än missbruk, som
Ella Bohlin talar om i DN.

Detta inte sagt för att bagatellisera att alkoholen ställer
till elände i allt för många familjer. Men Ella Bohlin har ett syfte och en
agenda med att slira på sanningen och blåsa upp ett mycket större problem än
vad som faktiskt finns. Bohlin vill moralisera över alla som dricker alkohol.
Det är nämligen för alla som hon vill ha restriktioner. Inte bara alla
svenskar. Bohlin är tillräckligt hämningslös för att vilja tvinga andra länder
i EU att höja skatten på alkohol. I detta moraliserande syfte drar hon sig inte
ens för att utnyttja barn och fara med osanning.


Mattias Svensson - 25 maj, 2009

Liberalt marathon

På lördag går starten i Stockholm marathon, årets stora kraftprov för många glada motionärer. Här på Neoredaktionerna pågår förberedelserna för fullt. Så här går snacket inför loppet.

En svettig Andreas


Andreas Ericson, marknadschef Neo
, startnummer 1010.

Hur känns det inför lördagens lopp och vad siktar du på?
Det känns fint! Det är ett fantastiskt privilegium att få kuta två varv runt sin vackra hemstad. Träningen har gått lite sisådär under våren men jag siktar ändå på att slå förra årets tid på 3,25. Blir det bara lite svalare än det varit de två senaste åren kan det gå vägen.
 
Varför gillar du långdistanslöpning?
Allt är Joe Strummers fel.

 

Mattias bild

Mattias Svensson, redaktör Neo, startnummer 3715.

Hur känns det inför lördagens lopp och vad siktar du på?
Det enda som fungerat över förväntan är kolhydratladdningen, har laddat för närmare ett dussin maror redan, vilket kanske är en för tidig formtopp. Träningen har det varit sämre med så målsättningen blir den modesta att hålla mig springande hela vägen, och jag blir riktigt glad om jag går under 3.50.

Varför gillar du långdistanslöpning?
Avkopplingen under ett riktigt långpass är en svårslagen upplevelse,  det är ett bra sätt att upptäcka nya städer när man reser, plus att det är roligt att pröva kroppens gränser.

Fler liberaler i startfältet presenteras under veckan.


Mattias Svensson - 25 maj, 2009

Till fotografen

Apropå den förra bloggposten om de retuscherade socialisterna, kan de med fördel kontrasteras mot den frihetlige versmakaren Berton Braley som skev följande poem ”To a photographer” till den fotograf som avbildade honom på ålderns höst.

I have known love and hate and work and fight;
I have lived largely, I have dreamed and planned,
 And Time, the Sculptor, with a master hand
Has graven on my face for all men’s sight
Deep lines of joy and sorrow, growth and blight
Of labor and of service and command
 – And now you show me this, this waxen, bland
And placid face, unlined, unwrinkled, white.

 This is not I – this fatuous thing you show,
 Retouched and smoothed and prettified to please,
 Put back the wrinkles and the lines I know;
 I have spent blood and tears achieving these,
 Out of the pain, the struggle and the wrack
 These are my scars of battle – put them back!