Volkswagen Group Sverige och Försvarsmakten skapar nya karriärmöjligheter

Volkswagen Group Sverige har tecknat en avsiktsförklaring med Försvarsmakten om gemensam kompetensförsörjning. Samarbetet skapar nya karriärvägar i båda organisationerna, framförallt för fordonsmekaniker.

Under de senaste åren har Volkswagen-koncernen haft stora framgångar på den svenska bilmarknaden och idag rullar drygt en miljon bilar från något av gruppens märken på våra svenska vägar. Det är bilar som på olika sätt ska underhållas och där är verkstäderna en betydelsefull del i kedjan.

I det sammanhanget är det viktigt med rekrytering av tekniskt kunnig personal, som fordonsmekaniker. Den typen av personer anställs också inom Försvarsmakten, för att ta hand om fordon och annan utrustning. För att bli attraktiv som arbetsgivare är flexibilitet ett allt viktigare nyckelord. Det är bakgrunden till att Volkswagen Group Sverige och Försvarsmakten nu skrivit under en avsiktsförklaring om gemensam kompetensförsörjning.

-       Försvarsmaktens personalförsörjning bygger på frivillighet. Det är inte bara en fråga för oss, utan det är en samhällsreform som är politiskt beslutad. För att Försvarsmakten ska nå rekryteringsmålen är vi beroende av samarbeten med andra arbetsgivare och därför är jag glad över att Försvarsmakten nu har inlett ett samarbete med Volkswagen Group Sverige som ger nytta för alla parter, säger Per-Olof Stålesjö, Försvarsmaktens personaldirektör.

Genom samarbetet kan till exempel en person som fått mekanikerutbildning inom Försvaret på ett smidigt sätt kunna byta arbetsgivare till någon av Volkswagen-gruppens verkstäder, eller välja att arbeta deltid inom båda organisationerna. Det finns också möjligheter till gemensam rekrytering av personal, där man kan garantera anställning inom Volkswagen Group Sverige-organisationen efter att kontraktstiden hos Försvarsmakten gått ut.

Volkswagen-koncernen vill ta en aktiv del i samhällsutvecklingen, och där har vi ett stort ansvar som arbetsgivare. Ett samarbete med Försvarsmakten om gemensam kompetensförsörjning ser vi som mycket positivt och vi hoppas att det kan skapa möjligheter för intressanta karriärvägar åt båda håll, säger Claes Jerveland, VD Volkswagen Group Sverige AB.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.