Mattias Svensson - 9 maj, 2012

Jobba gratis åt monopolet

Inbjudan var trevlig – och avslöjande. Progress PR undrade om jag ville delta i ett panelsamtal i Almedalen arrangerat av Systembolaget? Ämnet: Kommersiell näthandel, ”en av de tyngsta alkoholpolitiska frågorna i Sverige just nu”. Laguppställningen på förbudssidan var redan klar. Anna Carlstedt från IOGT-NTO och Lena Hallengren (S). Jag blev också bjuden till en middag för deltagare, politiker, opinionsbildare och journalister, ”Systembolagets Magdalena Gerger är värd för middagen och hoppas på bra diskussioner.” Kunde jag inte komma på tisdagen ordnades en ny på onsdagen. Visst är det intressant. I höstas polisanmäldes ett antal vinklubbar och andra aktörer som hjälper svenska medborgare med den privatimport av alkohol som blev legal 2007 i samband med Rosengrendomen. Anmälare var IOGT-NTO, men mycket tydde redan på att det var Systembolaget som låg bakom anmälan. Att Systembolaget tänker driva den politiska frågan om nätimportörernas existensberättigande i Almedalen är förstås ytterligare stöd för den tesen. Men det var ju vidsynt av Systembolaget att bjuda in en opponent, och i sak har jag mycket på fötterna, så jag tackade ja till diskussion och middag och frågade förstås om arvode. Där tog det stopp: ”Systembolaget har som princip att inte betala deltagare på seminarium eller panelsamtal”, blev beskedet från den säkert inte ideellt arbetande pr-konsulten. Okej. Systembolaget köper alltså pr-tjänster för att driva en politisk kampanj mot sina konkurrenter på den dyraste av politiska marknader, Almedalen. De driver reklamkampanjer för monopolets bevarande för 10-50 miljoner kronor årligen. Men jag som meningsmotståndare förväntas ställa upp och ge dem draghjälp i frågan helt gratis!? Tack, men nej tack. Tråkigt, blev svaret. Och den där middagen var jag förresten inte heller välkommen till längre. Nåja, jag lär hitta trevligare måltidssällskap. Och argumenten för näthandel och andra alkoholpolitiska liberaliseringar bjuder jag på ändå i min kommande Timbrorapport. Men ett ska ni få nu alldeles gratis. Visst är det intressant att samma personer som hävdar att vi inte kan tillåta gårdsförsäljning av alkohol eftersom sådana regler riskerar att underminera Systembolagets monopol, inte ser risken med att Systembolaget agerar politiskt mot legala konkurrenter. Privatimporten är trots allt ett av villkoren som EU slagit fast för att Sverige ska kunna ha ett försäljningsmonopol i enlighet med EU:s regler. Men då är plötsligt gällande regelverk inte lika viktigt. Och jo, apropå det där om frågans tyngd. Enligt SoRAD var mängden ren alkohol per person som importerades via internet 2009 0,033 liter. En halv procent av befolkningen köpte alkohol via internet. Samma år konsumerades motsvarande 5,8 liter ren alkohol per person från Systembolaget.
Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218