Neo Blogg


Mattias Svensson - 18 september, 2009

Replik om sjätte AP-fonden

Det kom en läsarreaktion på gårdagens bloggpost om sjätte AP-fonden, som här publiceras med skribentens tillstånd.

Hej Mattias,

Läste din artikel i Neo ang DN:s ledarsida. Bra artikel, men
har en invändning. De facto har inget av den dåliga avkastningen för småbolagen
dolts bakom ett fåtal stora avkastningar som givit hjälplig avkastning. I
varenda årsredovisning och i den utvärdering som finansdepartementet gör varje
år, har det framkommit svart på vitt vad som ger avkastning och vad som inte
gör det. Avkastningen från 70 procent av investeringarna har dessutom gett 19,4
procents avkastning, vilket i jämförelse med mycket annat ändå framstår som
bra.

Problemet har ju hela tiden varit att det funnits ett tryck
från politiskt håll, såväl socialistiskt som borgerligt, att ta näringspolitisk
hänsyn. Tro inte att Sjätte AP-fonden utifrån ett affärsmässigt perspektiv har
velat detta. Sjätte lever ju med avkastningskravet från samma ägare som
förespråkar näringspolitisk hänsyn. Det är dessa bitar som inte går ihop.

Men om ägarna säger så, då måste man rätta sig efter det.
Det var detta som Erling Gustafsson, vd Sjätte AP-fonden, till slut fick nog
av. Han har redovisat svart på vitt hur siffrorna ser ut i alla år, alla
(politiker, tjänstemän,  journalister) läser (förhoppningsvis), men ingen vågar
eller vill dra några slutsatser.

Sedan vill jag även gärna säga följande för att undvika
missförstånd: det är inget fel att investera i mindre bolag men dessa ger
nästan aldrig någon avkastning de första åren. Det tar ofta 15 år för ett bolag
från det att det säljer första varan till att det når 100 miljoner i
omsättning. Den vinst det gör under denna tid investeras i företaget, vilket är
klokt eftersom annars uteblir tillväxten, men det blir ingen avkastning/pengar
att dela ut till andra investerare under denna tid.

Om då politikerna/ägarna mäter Sjätte AP-fonden varje år,
blir det så klart ett minus för dessa investeringar de första 10-15 åren. När
bolagen väl når en miljard i omsättning, efter ca 20-25 år, då finns det inte
sällan mycket stora vinster att hämta.

Vill bara avslutningsvis säga att det är glädjande med
debatt kring Sjätte AP-fonden (även om det i DN:s fall innebär att vi ska läggas
ned) men hellre debatt om alla frågor än ingen debatt alls.

 

Med
vänliga hälsningar

Ulf
Lindqvist

Kommunikationschef, Sjätte
AP-fonden


Mattias Svensson - 17 september, 2009

Socialdemokraternas krisförslag – en beprövad förlustaffär

Idag uppmärksammar Dagens Nyheter i sin huvudledare hur sjätte AP-fonden misslyckats med
uppdraget att investera i framtidens små och medelstora företag. Det har sedan
tillkomsten 1996 varit en katastrofal förlustaffär som förfuskat allas våra
pensionspengar, något som sedan dolts bakom ett fåtal storinvesteringar som
givit hjälplig avkastning. Kontentan av snart femton års experimenterande visar
att staten inte har en aning om vilka små och medelstora företag som kommer att
bli goda affärer.

Notera att detta var en av huvudtankarna när Mona Sahlin och
Thomas Östros i förra veckan lanserade socialdemokratins recept mot krisen:

”Vi vill lösa framtidens utmaningar genom att i dag
investera klokt. Satsningar på exempelvis den högproduktiva tjänstesektorn, nya
smarta gröna transport­lösningar och ett dynamiskt småföretagande ger både jobb
här och nu och förbättrar Sveriges framtida konkurrenskraft.”

Detta recept prövades alltså av socialdemokraterna och
centern redan under nittiotalskrisen, med förlustresultat, vilket inte hindrar
genierna på Sveavägen 68 att rekommendera mer av detsamma. Antingen förlorar
socialdemokraterna valet nästa år, eller så förlorar vi alla de nya miljarder
som Östros och Sahlin är beredda att kasta efter de gamla.


Mattias Svensson - 17 september, 2009

Kulturkrig

 

Svenskar är modiga förkämpar för demokrati och mänskliga rättigheter, fast bara så länge vi inte behöver bråka med våldsamma diktaturer och andra som är farliga på riktigt. Göran Hägglund och Anna Anka får ursäkta, Israels provokation mot ankdammen Sverige är nog det närmaste kulturkrig vi kommer. Vanhedra Abba och pappaledighet, nej nu tusan hakar får vi… eh, formulera en skarp skrivelse.