Neo Blogg


Mattias Svensson - 11 november, 2009

Neo nr 6 2009 ute nu

I Neo nummer 6 – 2009 finns smällarna på debatthimlen. Per
Gudmundson
avslöjar en svensk al-Quaidakrigare och förtryckarstater som stödjer
svenska människorättsnätverk. Paulina Neuding varnar för att äganderätten till
ditt hem kan gå i putten om grannen vill bygga ut golfbanan. Mattias Svensson
analyserar det modiga försöket att göra kristdemokraterna till ett
frihetsparti.

Snart stundar ljusare tider. Steven Pinker, Virginia
Postrel, Lynn Åkesson och Lasse Berg
är några av de 18 framstående tänkare och
personligheter som reflekterar kring frågan vad de är optimistiska om inför
framtiden.

 I regeringskansliet är flitens lampa tänd. Neo öppnar dörren
till maktens centrum med hjälp av Pawel Flatos unika bilder från regerandets vardag,
och med egna kommentarer och dagboksreflektioner från Carl Bildt, Nyamko
Sabuni, Göran Hägglund och Beatrice Ask.

 Du behöver inte heller släcka lyset. Inför klimattoppmötet i
Köpenhamn rapporterar vetenskapsjournalisten Ronald Bailey att alltfler vetenskapsmän
överger tanken på restriktioner och skatter för att hantera den globala
uppvärmningen, för att istället bejaka utveckling och tillväxt.

Och så får ni berättelsen om hur Neo såg dagens ljus och en
inblick i tidningens inre liv av grundaren Sofia Nerbrand. Det här är hennes
sista nummer som ägare, chefredaktör och ansvarig utgivare. Paulina Neuding tog
över denna roll den 1 november och kommer ut med sitt första nummer i januari
2010.

 

Neo nr 6–2009 finns i butik från och med den 17 november.

 

Valda artiklar:

Sofia Nerbrand – Från ett tomt papper till en fullfjädrad tidning

Eurokratins vassaste kritiker – intervju med Daniel Hannan

Mattias Svensson – Så ska det låta


Mattias Svensson - 11 november, 2009

Politiskt revirpinkande är inte att markera mot homofobi

Claes Arvidsson på SvD
är i hetluften efter att ha ifrågasatt om det var rätt tillfälle att vid
20-årsdagen av Berlinmurens fall diskutera homorättigheter i Litauen. Expressens
Johannes Forssberg blev arg, och på twitter
blev Andreas Henriksson fullständigt
rasande: ”Unken homofobi!” och ”Sveriges i särklass
sämsta ledarstick under 2009”
blev det kanske inte helt nyanserade omdömet.

Är det verkligen en så förgriplig
åsikt att tycka att ett högtidlighållande av murens och kommunismens fall
främst bör handla om detta? Jo, jag vet att konservativa alltid sopat frågor om
sexuell frihet under mattan som ”oviktiga”, och att detta ofta varit ett
fikonlöv för att de egentligen är emot i sak, men det innebär inte att det
alltid är rätt att sätta just dessa frågor i första rummet.

Eller tycker Arvidssons kritiker
att exempelvis bemärkelsedagar kring andra världskrigets slut ska ha fokus på
att de allierade vinnarländerna ännu inte tillåter homoäktenskap?


P.S. På Neo tycker vi att hbt-rättigheter
är viktigt och självklart. I kommande numret handlar exempelvis en av punkterna
i ”Det blir bättre” om de framsteg som skett i frågan bara på 2000-talet. D.S.


Mattias Svensson - 10 november, 2009

Svensken som strider för al-Qaida – snart i Neo

Nummer 6 av Neo når våra kära prenumeranter med start imorgon, och finns i butik från tisdag nästa vecka. Redan nu finns en teaser kring en av våra artiklar, Per Gudmundsons avslöjande reportage om en svensk al-Qaidakrigare. Läs mer på Nyheter 24.

Imorgon kommer i vanlig ordning en presentation av numret och några smakprov här på webben.