Hem till gården, tack
Alla vet vad gårdsförsäljning innebär. Man smakar med
ögonen, botaniserar, smakar, betalar, får sina varor och åker glatt därifrån.
Det skulle vara ett glatt och civiliserat inslag i tillvaron om detta tilläts
inte bara för jordgubbar, ägg och potatis, utan även för alkoholhaltiga
drycker.
Så icke för Systembolagets nya VD Magdalena Gerger på DN Debatt idag. För henne innebär gårdsförsäljning att logga in sig på en
hemsida och sedan hämta ut varorna i Systembolagets sterila butiker. Förslaget
är naturligtvis idiotiskt. Det krånglar till det för köparen. Och hur är det
tänkt att fungera i praktiken? Antingen ska alla Systembutiker hålla alla
gårdsprodukter i lager. Det blir inte bara dyrt, utan innebär också att udda
ölsorter hinner bli gamla och ruggiga på hyllan, något som redan idag är faran
med ett brett utbud i landsorten. Eller så får turister inte bara göra sig
omaket att leta upp en Systembutik, utan dessutom möta beskedet att varan inte
finns i lager. Allt för att hålla fast vid en fånig restriktion.
Och rörande talet om att gårdsförsäljning skulle strida mot
EU:s regler, så är det som sagt inte testat ännu. Finland har en sådan ordning.
Och all civilisation bygger på principen att det som inte är uttryckligen
förbjudet är tillåtet. Alltså är det bara att tillåta gårdsförsäljning. Direkt,
utan att passera Systembolaget.