Warning: Undefined array key "rc" in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/header.php on line 22
» Sidan kunde inte hittas
 

Warning: Undefined variable $before_loop in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 39

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Ny kartläggning över svensk handel – svenskarna minskade sin konsumtion med 20 procent i januari

Januari har länge ansetts vara en dålig månad för svensk handel. Nu visar belöningsappen Wrapp i detalj hur “dålig” januari handeln faktiskt har varit, samt vart svenskarna har valt att lägga sina pengar. Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner.

Wrapps kartläggning visar att vi i december månad handlade för 11 000 kronor, i januari däremot handlade vi enbart för 8900 kronor, det vill säga ett tapp på 2100 kronor (-20%).

Det är främst barnprodukter, teknikprylar och kläder vi sparar in på. Exempelvis har vi handlat 53% mindre av barnprodukter i januari, jämfört med december. Wrapp Market Share Index visar även att BR Leksaker och Babyproffsen har ökat sina relativa marknadsandel med 4% respektive 2% under samma period.

Rusningen efter teknikprylar har stannat av efter en intensiv julhandel och faller med 28% under januari. Intressant nog tappar Elgiganten marknadsandelar under januari, motsvarande 10%. Dessutom minskar vårt klädkonto med 25% i januari.

Trots att vi övergripande har minskat vår konsumtion på alla fronter, är matvaruhandlare och resaktörerna vinnarna av januari handeln. Vi har nämligen ökat vårt resekonto med 46% och vårt matvarukonto med 12% i januari. Ving och Ryanair är några av de som har ökat sina marknadsandelar i januari. Har svenskarna tröttnat på vintermörkret?

 - Wrapp sitter på unik data när det gäller våra användares köpbeteende och kan genom våra användare visa hur det går för svensk handel i stort. Det är dock viktigt för oss att påpeka att vi alltid agerar utifrån användarens bästa intresse. Tex genom att använda deras data för att anpassa och skräddarsy erbjudanden som passar just dem och deras preferenser, säger Aage Reerslev, medgrundare och vd på Wrapp.
Vidare information:

I december lanserade Wrapp det unika indexet, Wrapp Market Share Index, ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. (Observera att alla siffror i indexet är från den 6 februari 2016 kl 10.00.) För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i januari, var god följ länken.

Eunice Aguilar, Head of Marketing and Communications, eunice.aguilar@wrapp.com, 070 304 50 31

Om Wrapp:
Wrapp är ett svenskt techföretag som erbjuder en belöningsapp som kopplas till betalkortet. Wrapp ger dig automatiskt personliga erbjudanden, belöningar och pengar tillbaka baserat på vad, var och hur ofta du handlar. Företaget grundades av entreprenörerna Hjalmar Winbladh och Aage Reerslev med syftet att förbättra relationen mellan butiker och deras kunder. Wrapp finns idag i Sverige och Finland.  


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Kraftigt minskad efterfrågan i måleribranschen efter sänkt ROT-avdrag

Det första året med sänkt ROT-avdrag har lett till stora konsekvenser för måleribranschen. Det visar en ny undersökning från bransch- och arbetsgivarorganisationen Måleriföretagen i Sverige. Åtta av tio måleriföretag som arbetar mot privatpersoner upplever att efterfrågan har minskat kraftigt. Dessutom har fyra av tio företag fått förfrågningar om att utföra tjänster svart efter att avdraget sänktes.

- Jag är naturligtvis mycket bekymrad över de påföljder sänkningen har inneburit för måleribranschen. ROT-avdraget har varit oerhört viktigt för vår bransch och har i princip konkurrerat ut den svarta arbetskraften helt. Jag är oroad över hur mycket sämre orderingången är från privatpersoner nu än tidigare. Ett av våra medlemsföretag skickade under 2015 ut ca 1700 fakturor för ROT-arbeten, jämfört med 850 fakturor under 2016, säger Björn Hellman, vd på Måleriföretagen.

Måleriföretagens undersökning visar vidare att 75 procent av företagen ser det sänkta avdraget som ett stort hinder för fortsatt utveckling av företagets verksamhet. Hela 40 procent av företagen uppger att det finns risk för, eller att de redan har fått säga upp personal på grund av det sänkta ROT-avdraget.

Utöver undersökningen bland föreningens egna medlemmar visar en mätning utförd av Demoskop att det sänkta ROT-avdraget får negativa konsekvenser även bland allmänheten. Fem av tio svenskar tror att sänkningen leder till minskat köp av professionella hantverkstjänster. Tre av tio svenskar uppger också att de är benägna att köpa måleritjänster svart nu när arbetskostnaden är högre.

- Det sänkta ROT-avdraget ger våra seriösa företag färre jobb vilket kommer att slå ut många av de mindre företagen helt. Det sänkta ROT-avdraget ökar också risken markant för att svart arbetskraft åter blir accepterat i de svenska hushållen, vilket är oerhört skadligt för hela samhället. Min förhoppning är att Sveriges politiker inser vilka konsekvenser sänkningen faktiskt har fått och kommer att få framöver, säger Björn Hellman.

Undersökningen är utförd bland Måleriföretagens medlemmar under januari 2017. Undersökningen bygger på 386 respondenter.

Undersökningen bland allmänheten är utförd av Demoskop under september 2016. Undersökningen bygger på 1101 intervjuer.

För vidare kommentarer, vänligen kontakta vd Björn Hellman på telefon 070-934 90 15.

För mer information om undersökningarna, kontakta kommunikationschef Cecilia Ergon på telefon 070-225 00 04.

Måleriföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation med uppdraget att utveckla det professionella måleriet i Sverige. Det gör vi bland annat genom att erbjuda kvalificerade tjänster inom medlemsservice och branschutveckling samt genom att förbättra förutsättningarna och näringsvillkoren för våra medlemsföretag och branschen i stort. Måleriföretagen företräder cirka 1400 medlemsföretag.

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Swedbank Sjuhärad AB (publ) – Bokslutskommuniké 2016

  • Bankens bästa resultat genom tiderna
  • Stabil utveckling och fortsatt stärkt balansräkning
  • Mängden affärer ökar

Bankens bästa resultat genom tiderna

Rörelseresultatet uppgick till 290 mkr jämfört med 256 mkr under föregående år vilket är ett mycket starkt resultat som visar på en stabil utveckling i det pressade ränteläge som råder. Resultatet blev därmed det bästa genom tiderna.

Räntenettot som ökade med 5 procent till 296 mkr jämfört med 281 mkr föregående år påverkades å ena sidan av stigande volymer och å andra sidan av fallande marginaler.

Provisionsnettot ökade med 5 procent till 231 mkr jämfört med 221 mkr föregående år.

Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 11,5 procent jämfört med 11,1 procent föregående år.

Kreditförlustnivån var fortsatt låg och uppgick till 0,08 procent jämfört med 0,07 procent föregående år.

K/I-talet uppgick till 43 procent jämfört med 46 procent föregående år vilket innebar att kostnadseffektiviteten var på en fortsatt bra nivå.

Stabil utveckling och fortsatt stärkt balansräkning

Bankens kapitalbas ökade till 1 973 mkr från 1 766 mkr föregående år. Kapitalbasen består i sin helhet av så kallat kärnprimärkapital. Ökningen innebar att kärnprimärkapitalrelationen förbättrades för nionde året i rad och uppgick till 21,6 procent vilket är väl över minimikravet.

Det egna kapitalet översteg nu för första gången 2 miljarder kronor.

Likviditeten var fortsatt mycket god och uppgick till 5 037 mkr jämfört med 3 947 mkr föregående år. Den höga likviditetstäckningsgraden på 527 procent sammanhänger med den höga likviditeten i sig, men också med den mycket låga kreditrisk banken är exponerad mot i värdepappersinnehaven.

Mängden affärer ökar

Den totala affärsvolymen (in- och utlåning samt förmedlade volymer till Swedbank Robur, Swedbank Hypotek och Swedbank Finans) ökade med 7 procent och uppgick till 56 370 mkr jämfört med 52 693 mkr föregående år.

50 miljoner kronor till aktieägarna

Styrelsen föreslår en oförändrad aktieutdelning vilket innebär att 50 miljoner kronor delas ut till aktieägarna. Sparbanksstiftelsen Sjuhärad får därmed möjlighet att fortsätta sitt arbete med att utveckla bygden i form av bidrag till dem som har idéer som gör vår bygd lite bättre, mer spännande och attraktiv.

Stark utveckling i en bransch i förändring 

”Swedbank Sjuhärad fortsätter att utvecklas väl även under 2016. Vi vill vara en bank som möjliggör ett konkurrenskraftigt och välmående Sjuhärad i en föränderlig omvärld och under det senaste året har vi tagit ytterligare steg mot den visionen. Vårt goda resultat ger förutsättningar för att vi kan vara en aktiv aktör i en bransch som är under omvandling. Vår modell är att kombinera den personliga bankrelationen med den nya digitala tekniken. Vi känner oss väl rustade att ta oss an de utmaningar som finns med bland annat ökade regel- och kapitalkrav. Jag är övertygad om att vår modell kommer att visa sig vara vinnande i framtiden” säger Bosse Johansson.

Borås den 31 januari 2017

Swedbank Sjuhärad AB

Frågor besvaras av Bosse Johansson, VD, tel. 070-827 66 66 eller Jens Magnusson, Ekonomi-/Finanschef, tel. 070-305 66 32.

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218