Johan Ingerö - 13 september, 2010

Ja, det är sannerligen nog nu.

Med anledning av tågolyckan i söndagskväll, efter vilken en person svävar mellan liv och död och flera andra är skadade och chockade,  går nu facket ut och angriper infrastrukturminister Åsa Torstensson (C). SEKO:s ordförande Janne Rudén löper linan ut, genom att fråga sig ”hur många liv Åsa Torstenssons politik ska få kosta”.

Det har även spridits uppgifter från okänt håll om att tåget skulle ha åkt för fort. Den uppgiften har inte gått att belägga, vilket förvisso är helt naturligt så här kort tid efteråt.

Jag ska inte komma och påstå att jag är någon tågexpert, men något har jag lärt mig efter att under ett halvårs tid ha skött en stor del av SJ:s presskontakter. Hela spårnätet är utrustat med tiotusentals kontakter, så kallade baliser, som kommunicerar med tåget när de passerar. Baliserna är i sin tur kopplade till ett system som heter ATC – automatic train control – som vid minsta vink om att något är fel bromsar eller stannar tåget.

För att ta ett exempel: om en förare drabbas av hjärtattack under körningen och inte stannar vid stoppsignal så gör ATC-systemet det åt honom. Detsamma gäller om tåget färdas för snabbt. Tåget behöver bara tänja hastighetsgränsen med några få kilometer i timmen för att ATC ska gripa in och sakta ned tåget.

Men okej, man ska aldrig säga aldrig. Däremot ska man heller inte säga för mycket innan haverikommissionen, som alltid kopplas in i den här sortens sammanhang, har utrett saken. Det är både ansvarslöst, dumt och potentiellt även farligt.

Rudén och SEKO spränger dock alla gränser när de partipolitiserar en tragisk händelse på det här viset. Dessutom saknar han fog för påståendet att säkerheten skulle sjunka som en direkt följd av privata entreprenörer.

Bloggen Departementet har publicerat följande graf, som jag tar mig friheten att låna och som visar att antalet olyckor tvärtom har sjunkit sedan entreprenörerna började anlitas.

Någon anständighet bör man kunna avkräva även ett S-kontrollerat fack som fruktar en valförlust.


Lämna en kommentar


5 kommentarer

  1. Jacob W says: 14 september, 2010 kl. 16:36

    Att utomstående entreprenörer varit tillåtna inom ban-underhåll innan 2006 var uppenbarligen en alldeles för svår uppgift för SEKO att kontrollera.

    Svara
  2. Per says: 14 september, 2010 kl. 08:22

    Janne Ruden har väl aldrig varit måttfull i sina uttalanden och denna gång är inget undantag. Dock tror jag att han denna gång träffat en episkt låg nivå som är svårslagen. Innan någon annan egentligen vet vad som hänt har Ruden fastslagit att infrastrukturministern har ansvaret. Rimligtvis borde detta leda till en polisanmälan.

    Är Ruden månne fackets svar på GW Persson eller för den delen den gamla spådamen Saida?

    Svara
  3. Osmakligt (och snurrigt) av SEKO « Departementet says: 14 september, 2010 kl. 08:13

    […] media: SvD, BT Bloggar: Röda Malmö, Magasinet Neo, Signerat Kjellberg Senaste nytt från regeringenTobias Billström besöker Lindab i Grevie […]

    Svara
  4. Danne says: 13 september, 2010 kl. 21:48

    Följer man den här tråden på maskinisten får man nog reda på vad som hände under morgondagen verkar det som.
    http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19318&postdays=0&postorder=asc&&start=0

    Svara
  5. Svensk patriot says: 13 september, 2010 kl. 17:14

    Fackets partipolitiserande är mycket, mycket smaklöst och trist att höra. Det är mycket mer roligt att höra att
    olyckorna på järnvägsspåren har minskat.

    Angående infrastruktur Johan, är det inte dags att man inrättar ett infrastrukturdepartement liknande det gamla Kommunikationsdepartementet med ansvar för trafik, transport, post och telemarknaden samt ärenden gällande bostadsmarknaden och ´samhällsutveckling.

    Jag skulle vara tacksam för feedback !

    Svara