Ivar Arpi - 10 december, 2014

Folk känner lukten ändå, MUF

Under eftermiddagen har jag haft en belysande diskussion med Oliver Rosengren som sitter i MUF:s förbundsstyrelse (och är medförfattare till helgens debattartikel av MUF som syftade till att läxa upp borgerligheten i migrationsfrågan). Orsaken till ordväxlingen är min artikel om Migrationsverket. Rosengren kritiserar min artikel för att den riskerar att påverka opinion för öppenhet negativt. Jag ställde då frågan: Bör man avstå att lyfta fram fakta om det påverkar opinionen på ”fel sätt”? På det svarade Rosengren ja, med brasklappen ”om man skriver för att påverka”.

Inte heller anser Rosengren att det är lyckat att skriva om situationen på Migrationsverket, eftersom det i hans mening inte kommer leda till att ”reformera arbetsmarknad och bostadsmarknad”.

Jag borde alltså ha avstått från att skriva artikeln, eftersom den inte påverkar opinionen i enlighet med MUF:s vision.

Jag tycker att diskussionen illustrerar ett problem i MUF, som även deras debattartikel häromdagen visade prov på, nämligen att man tillåter ideologi att gå så långt före att man tappar verklighetskontakten. (Vilket Sanna Rayman visade förtjänstfullt i sin replik till MUF.) Om något inte går i linje med ideologin man bekänner sig till, ska man ignorera det, och gärna ignorera det med väldigt hög röst.

Det går dock rakt emot min egen uppfattning om att politik måste utgår från verkliga problem och reella utmaningar för att vara relevant. Det innebär inte att man ska ge upp sin ideologiska kärna. Men en hundlort är en hundlort, även om man rullat den i sitt favoritglitter. Och man bör nog akta sig så att man inte börjar älska sina egna ideologiska uppfattningar så mycket att man tycker att det är omoraliskt att beskriva verkliga problem. Folk känner lukten ändå.

Det är dessutom lite ironiskt att det just är MUF som tycker att man inte bör skriva kritiskt om problem på en statlig myndighet. När blev det Moderata Ungdomsförbundets linje att statliga myndigheter skulle fredas från kritik?


Kommentera K Ritiker


34 kommentarer

  1. M Lind says: 12 december, 2014 kl. 13:25

    Tack för ditt inlägg, Ivar!
    Största problem med svenska politiker och 99% av mediefolk idag är hyckleriet. Svart kallas vitt för om det gynnar ”en god sak”.

    Hur kan lögner vara goda? Hur kan mörkläggning av fakta leda till något gott?

    Svara
  2. Martin says: 12 december, 2014 kl. 11:27

    I riksdagen frågade tillförordnad partiledare för Sverigedemokraterna, Mattias Karlsson, den socialdemokratiske statsministern Stefan Löfven, om vilka löften regeringen först skulle stryka nu när Migrationsverket – trots redan absurd summa allokerad i statsbudgeten – nu visar sig behöva än mer skattepengar för att fungera hjälpligt. Svaret Karlsson fick? Inget naturligtvis. Den där viljan till så kallad öppenhet är religion och hanteras på sådant vis. Dock fungerar det sannolikt inte med tro, någon gång går botten fullständigt ur och lycka till med det, ni som försvarar det hela, det säger jag bara. Så häftigt är det inte att betala skatt för att ha Bert & c/o till å bada i skattepengar. (Vars är V med sitt tugg om vinster i offentlig verksamhet, för övrigt..? Hallå?)

    Att MUF via Rosengren och veckans befängda avhopp lite varstans i kommunpolitiken, vill att medborgarna ej skall kunna fatta informerade beslut i denna sak är… det är förfärligt!

    Svara
  3. Eva says: 11 december, 2014 kl. 20:20

    Vårt land behöver politiker i Riskdagen som Ivar Han är intelligent, rakryggad och pragmatisk..vilket till stor del saknas i Riksdagen. Det vore även intressant att ställa som krav att Riksdagsmännen har vistats utanför sina ”ivory towers” under längre tid än en vecka samt att de arbetat minst 10 år i ett vanligt arbete. Dessutom borde ingen patiledare få tillsättas om de ej läst grundläggande kurser i Nationalekonomi, företagsekonomi,juridik samt samhällsvetenskap. När jag tittar på riksdagsdebatter är det svårt att ibland hålla hoppet uppe för landets framtida framgång då kompetensnivån, analysförmågan är så låg samt sunt bondförnuft verkar saknas i många fall…eller så är det helt enkelt så enkelt att det är viktigast att fortsätta ”rapa upp” floskler för att sitta kvar vid ”köttgrytorna”:=

    Svara
  4. Gösta Oscarsson says: 11 december, 2014 kl. 16:59

    För mig är det mest egendomliga med denna ”händelse” att Rosengren kan vara så ovetande om grundläggande värderingar i en öppen demokrati. Om detta återspeglar den intellektuella miljön inom MUF så är vi illa ute. Finns det någon form av självselektion som gör att bara rättänkande accepteras? Eller pratar man inte med varandra?

    Svara
  5. C. says: 11 december, 2014 kl. 16:31

    Hej Ivar!

    Jag har följt något vad du skrivit då och då. Stå på dig. Ifall etablerade politiker inte vill offra sina heliga kor, antar jag väl som vanligt att vi vanliga medborgare betalar i form av slöseri med skattemedel och en så stundtals tråkig offentlig diskussion att jag överväger att emigrera.

    Men detta är nog en utav de sjukaste sakerna jag någonsin hört. Mannen i twitterinlägget behöver mediatränar. Tycker du kan skicka honom en tweet och fråga honom ifall han vill ha en offert på mediaträning.

    Från en gammelmoderat kan jag ju bara säga att det han förespeglar är en närmast sovjetisk attityd till yttrandefrihet.

    Svara
  6. Fredrik Sjölin says: 11 december, 2014 kl. 16:06

    MUF:s agenda, liksom M:s, är att invandring är bra eftersom det bäddar för lägre löner i botten av samhället och då blir det ännu mer lönespridning.

    Svara
  7. Sven says: 11 december, 2014 kl. 15:39

    Självklart skall man lyfta fram saker som tyder på att något vad det än må vara är fel. Det är mycket tragiskt att många i muf och många andra politiker för den delen är så avfjärmade från hur det är i landet.

    Svara
  8. Bengt says: 11 december, 2014 kl. 10:38

    Det är ju klassiskt socialistiskt önsketänkande. Om man vill något tillräckligt hårt så kommer det snart att gå i uppfyllelse av sig själv. S har gått till val på det hur länge som helst nu, man lovar guld och gröna skogar utan att nämna hur man ska realisera det, det är sånt som får visa sig efterhand.
    Den fina fasaden måste upprätthållas till varje pris, då kommer snart verkligheten att rätta sig efter den.
    Vad gör dessa personer i MUF? De hör hemma i SSU!

    Svara
  9. Roland says: 11 december, 2014 kl. 10:28

    Detta får mig att tänka på jublet på de första raderna i Almedalen när Fredrik höll sitt tal där, mitt intryck var att det gällde att inte komma i bakvattnet inför framtiden. Sen gick Fredrik sin väg, och hade inget med framtiden att skaffa. Det är kanske där, när Fredrik gick sin väg, som det blev viktigt att verkligheten, inte bara statliga myndigheter, inte skulle kritiseras.
    För då kunde kanske folk få för sig att MUF jublat ät en chimär.

    Svara
  10. Mats says: 11 december, 2014 kl. 09:59

    Svensk skola faller som en sten i Pisarankingen. Har ar resultatet: 22-ariga fjantiga ungmoderater som forklarar att mer invandring av lagutbildade utomeuropeer ar bra for svensk tillvaxt. Jag kommer fortfarande ihag hur VPK splittrades i VPK och APK pa 70-talet. Kan samma sak handa for Moderaterna?

    Svara
  11. K Ritiker says: 11 december, 2014 kl. 07:51

    Arpi levererar igen. Det förr så debattglada MUF verkar däremot ha förvandlats till Ung Vänster.

    Svara
  12. Bertil J says: 11 december, 2014 kl. 07:19

    Kommer M att vinna på denna politik som försöker dölja sanningar??? Förhoppningsvis inte !!!,

    Svara
  13. Lakedaemon says: 11 december, 2014 kl. 04:14

    ”See nothing, hear nothing & speak nothing” ap-mentaliteten, som tyvärr är förhärskande hos stora delar av det politiskt korrekta etablissemanget, är extremt skadligt för demokratin.

    Svara
  14. När man vet att man behöver nya glasögon,…. | Häxanmexan says: 11 december, 2014 kl. 00:24

    […] Arpi om MUF […]

    Svara
  15. SD snart större än M? | Petterssons gör skillnad says: 11 december, 2014 kl. 00:10

    […] Källa: Neo […]

    Svara
  16. Elin says: 11 december, 2014 kl. 00:07

    MUF har ju fullständigt ockuperats av något annat än vad M bör stå för…

    Fortsätt med ditt viktiga och bra skrivande Ivar!

    Svara
  17. tor says: 10 december, 2014 kl. 23:57

    Utmärkt skrivet. I mina öron låter MUF numer som gamla stalinister,
    eller har jag missuppfattat något?

    Svara
  18. Asgard says: 10 december, 2014 kl. 23:39

    Fantastiskt skrivet Arpi. Väldigt målande och nästan poetiskt.

    Svara
  19. Emil says: 10 december, 2014 kl. 22:36

    Det är ju den här vägen hela Alliansen verkar vilja gå… Varför vill företrädarna annars inskränka ett vågmästarpartis rätt att fälla en misslyckad regeringsbildning. Det verkar inte bara vara Vänsterpartiet som tycker att demokrati inte är rätt väg att gå. Man häpnar. Funderar allvarligt på att flytta härifrån så jag slipper dessa inskränkta verklighetsfrånvända politiker. Det är tragiskt att det är ett enda parti som har fötterna på jorden och ni läsare får ju gissa själva vilket det är.

    Svara
  20. Per says: 10 december, 2014 kl. 22:16

    Man kan känna den stilla, vemodiga fläkten från historiens vingslag.
    Alla dessa nyttiga idioter seklerna igenom som valt maktens godkännande före det uppenbart sanna.
    Så sorgligt.

    Svara
  21. Jocke Becker says: 10 december, 2014 kl. 22:09

    Tack, Ivar!
    Kan nämna att jag nyligen pratade med en bosnier, som flydde hit under 90-talet – det är väl en av flyktinggrupperna som fixat integrationen ganska bra enligt statistiken (om den nu är objektiv?) – han hade under sin skoltid upplevt ”Titoismen” där ALLA tvunget skulle tycka likadant och man dagligen stoppades full med propaganda. När det väl vände och det kommunistiska idealet vittrade sönder, bytte de allra mest inbitna och partitrogna sida och började förespråka demokrati.
    När detta vansinne är över kommer DU att framstå som en av få rakryggade journalister som försvarade demokratins grundregler och yttrandefrihetens okränkbarhet. GRATTIS!

    Svara
  22. Herman says: 10 december, 2014 kl. 21:53

    All heder åt Ivar,
    Det är bra att det fortfarande finns medborgare som vågar trots risken, -för total alienering i den ”goda kontexten”. Vidare vill jag belysa faran att vi som står för de riktiga konservativa värdena kan komma i skymundan gentemot de ”Neo konservativa” var bara tvungen att parafrasera på ”Steffe”

    Herman

    Svara
  23. Rick N says: 10 december, 2014 kl. 21:35

    Suck! Jag undrar om det verkligen hör vad de säger. Att deras egen vision inte tål att andra fakta läggs fram. Det är iofs vad jag länge misstänkt, då jag väntat i några år på att den Stora Planen ska läggas fram, den som visar att de asylvurmande politikerna vet precis vad de gör. Det gör de uppenbarligen inte. Nu vet jag inte om MUF tillhör gruppen som av och till deklarerat att nu ska de minsann ”Ta Debatten” med SD, så att alla ser ur fel DE har.

    Kruxet är att asylvurmarna har då endast (ej förringande utan menat som i antal argument) argumentet hur ohyggligt synd det är om de som måste fly som är fullständigt sant (om man verkligen tror att alla är det de utger sig som).

    Övriga som att det blir arbetskraftsbrist och det är så bra med mångfald och multikultur och har inte en siffra att visa upp. Känsloargument.

    ’Rasisterna’ å andra sidan kan plocka fram sida upp och sida ner av statistik som handlar om att hittills är 65% i arbete efter 15 år i Sverige, och behöver bara nämna att under de åren var invandringen mycket lägre. Det borde inte krävas så mycket intelligens för att tänka nästa steg då det torde vara allom bekant hur prognosen ser ut idag.

    Precis alla är överens om att utanförskapsområden är grogrunder för social oro. Fler fritidsgårdar hjälper inte längre på för många ställen, för nu är det även de som vandaliseras eller stängs pga gäng tar över. Jag har en viss förståelse för företeelsen, den var dömt att hända …. och blir skitförbannad på politiker och journalister som inte fattar någonting och vill ösa på mer av id-lösa som migränverket inte hinner med och nu är det arbetsförmedlingen som knäar. MUF med många fler borde ta sitt ansvar för de som redan kommit, och deras barn, istället för att söka godhetsglorior.

    Ser att Batra tänker gå i Reinfeldts fotspår.

    Svara
    • Annika Grigoriu says: 10 december, 2014 kl. 23:28

      Otrolig situation i Sverige där sanningen inte är viktig. Det är så en sekt byggs upp och ett land med så småningom diktatur. Nästa ofattbara verklighet – motståndare inkl SD – ses som fredlösa? Jag är mycket tacksam till dig Ivar som skrivit artikeln om Migr.verket. Prenumererar på Neo sedan ett par nr tillbaka och tidningen är mycket bra men det är tuffa sanningar som kommer fram. Vi blir fler och fler i Sverige som anses som farliga. Det är inget nytt i historien att de s k farliga – sanningssägare – får diagnosen mental sjukdom.
      Resonemanget som förs av denne MUF-are är en ny etik där allt ”gammalt” slängs bort och ska ersättas. Är fiskmåsen vit? Nej, den är svart. Det finns inte många fler chocker kvar.
      Basra blir en hemsk fortsättning!
      Vi hörs igen.

      Svara
      • Annika Grigoriu says: 10 december, 2014 kl. 23:32

        Ursäkta en felstavning! Jag menar Batra.

        Svara
  24. Bibbi Nidars says: 10 december, 2014 kl. 21:33

    Ivar, det är helt uppenbart att muf blivit en del av postmodernismen – allt är relativt, det finns inga sanningar och åsikter går före fakta.

    Svara
    • K Ritiker says: 11 december, 2014 kl. 07:56

      Skulle nog säga att det är en blandning av reinfeldtism och postmodernism som ligger bakom. En giftig cocktail, uppenbarligen.

      Moderata Studentförbundet, som inte är lika anfrätt av karriärism och vidhängande ledakult, verkar inte lika drabbat. Där kanske till och med fortfarande finns några konservativa?

      Svara
  25. Per Bengtsson says: 10 december, 2014 kl. 21:21

    Håller med Skyttedal när hon säger om Rosengrens uttalande: ”Det var det sjukaste jag hört från någon alliansföreträdare”

    Att dölja fakta när den inte stödjer ideologin är ju rena öststatsmentaliteten. Är det här någon slags nyliberal DDR-höger?

    Svara
  26. Maximus says: 10 december, 2014 kl. 21:15

    En av få journalister som jobbar med journalistik och inte propaganda. Är väl Janne Josefsson och Ivar Arpi som har ryggraden kvar…..

    Svara
  27. Benny says: 10 december, 2014 kl. 21:12

    Fruktansvärt oroande utveckling inom Moderaterna. Politiska makthavare som inte vill kännas vid och istället mörklägga obehagliga samhällsfakta, med det cyniska tankesättet att det inte gynnar dem politiskt, är riktigt obehagligt och ett hot mot såväl demokratin som samhällsutvecklingen.
    Tack Ivar, för att du håller fast vid din journalistiska integritet och inte låter partiideologer styra dina texter. Sådant lönar sig i det långa loppet och föder respekt. Heder åt dig!

    Svara
  28. Erik says: 10 december, 2014 kl. 21:02

    Jag kommer ihåg när MUFs ordförande och två till gick ut på newsmill för 4 år sedan och skrev något i still med ”Vi behöver inte gamla gubbar”. Poängen i deras artikel var att man inte ska läsa klassiker eller auktoriteter. Och det kan man ju tycka. Men frågan som infinner sig, vad är MUFs och Ms ideologi nuförtiden när de lämnat konservatismen långt långt långt bakom sig?

    Svara
  29. Anders says: 10 december, 2014 kl. 20:49

    Otroligt!
    Är alla svenska politiska sagesmän idag fullständigt hjärntvättade av naiva mångkulturdrömmande dagisfeminister och fjollobbyister. Var finns staken….!?

    Svara
  30. sven svensson says: 10 december, 2014 kl. 20:38

    BRA Ivar

    Svara
  31. Dahl Peter says: 10 december, 2014 kl. 20:37

    Hej

    Jag har, som prenumerant, läst din artikel i NEO. Efter att ha följt Merit Wagers blogg i flera år så var det inga nyheter men den sammanfattade den nuvarande situationen på ett föredömligt sätt.

    Jag var med i m från mitten av 80-talet och gick ur när F Reinfeldt valdes till ordf. (hade flera uppdrag i nämnder i Göteborg)

    Jag har via bloggen Motpol (Egnell) uppmärksammats på vad m i dessa så numera brännande frågor, tyckte och finner då att jag har samma åsikt idag och instämmer således. Men nu har jag till min häpnad blivit ny-fascist (?!).

    MUF-ledningens hållning är både skrämmande och smått ofattbar. Vem tror de att de lurar? Detta kan bara gå illa – vi alla som vill se ändring bort från mp:s, förlåt jag menade m:s invandrings/asyl/integrationspolitik är tvungna att rösta på SD vilket jag tyvärr måste göra.

    Hur kunde liberalismen kidnappas så totalt (inga toppolitiker inom alliansen verkar vilja se att Kejsaren är naken) ?

    Peter Dahl

    Svara