VocaliD och Tobii Dynavox erbjuder personliga röster för alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)

Det amerikansk röst-teknikföretaget VocaliD och Tobii Dynavox har ingått ett samarbetsavtal som ger användare av Tobii Dynavox samtalsapparater en helt ny möjlighet att uttrycka sig med sin egen röst.

Stockholm, 26 September, 2016: - Att sammanföra VocaliDs personifierade och naturligt klingande röster med Tobii Dynavox kommunikationshjälpmedel innebär en enorm förbättring för alla de som tidigare har varit beroende av några få datoriserade standardröster, säger Rupal Patel, grundare av och VD för VocaliD. Varje individ som lever med talsvårigheter får nu en unik röstidentitet som förtjänar att höras och vårt samarbete kommer att göra det möjligt.

VocaliDs individanpassade röster är skapade genom att kombinera mottagarens ”röst-DNA” med inspelningar från en matchande röstdonator från företagets röstbank, som har över 14000 donatorer i alla åldrar från 110 länder runt om i världen. I det fall det är möjligt kan även användarens egna röst användas för att på så vis skapa en syntetiskt röst-kopia. För användare med progressivt försämrat sjukdomstillstånd, som t ex ALS, innebär det att användaren kan bevara och digitalisera sin egen röst och försäkra sig om att kunna fortsätta att använda den genom Tobii Dynavox samtalsapparater.

– Vi är enormt glada över att kunna erbjuda våra användare den här spjutspetsteknologin som innebär ny dimension av personifiering, säger Fredrik Ruben, affärsområdeschef på Tobii Dynavox. Vårt samarbete med VocaliD förser människor med talsvårigheter med en unik möjlighet att uttrycka sina tankar och sin personlighet på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare.

Max Plansky, en tonåring med cerebral pares (CP) från Massachusetts i USA är en av alla de som använder Tobii Dynavox utrustning och som äntligen kan få en egen röst. Max pappa förklarar:
– Max samtalsapparat gjorde det möjligt för honom att ta del i samtal. Med VocaliD-rösten kan Max vara sig själv och uttrycka sina tankar med sin egen röst, inte någon annans. Varje gång jag hör honom prata, hör jag hans själ i rösten. Det är ovärderligt.

För att beställa en personifierad VocaliD-röst för Tobii Dynavox besök https://www.vocalid.co/products eller http://www.tobiidynavox.com/VocaliD.

Tobii Dynavox: Thomas Nordén, marknadsansvarig, thomas.norden@tobiidynavox.com

VocaliD: Rupal Patel, Founder & CEO +1-617-855-8072 eller hello@vocaliD.co

Om VocaliD

VocaliD Inc. är ett tal-teknikföretag från Belmont, MA, som erbjuder banbrytande personifierade röstlösningar, så att alla röster kan höras och ta plats. Med sin banbrytande teknologi kombinerar VocaliD korta inspelningar av en mottagares röst med timmeslånga inspelningar av en matchande röstdonator. Resultatet är en röst som låter som mottagaren avseende ålder, personlighet och röstidentitet, men som är lika tydlig och begriplig som donatorns. För mer information om VocaliD, besök http://www.vocaliD.co

Om Tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov, t.ex. de med höga nackskador, CP eller ALS. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har över 600 anställda. Läs mer på www.tobii.com.