Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Sverige upplevde ett rekordstort antal turister under 2015

Ett rekordstort antal turister besökte Sverige under 2015 med ett ökande antal av utländska turister i nästan alla regioner, visar Tillväxtverkets statistik. De senaste siffrorna angående turistsäsongen i Sverige visar på att vi är på väg att sätta ett nytt rekord i 2015. Stockholm har dragit in den större delen av turismen under sommaren 2015, men procentuellt var Östergötland den mest populära destinationen.


Enligt den senaste rapporten har Sverige blivit särskilt populärt bland utländska turister, vilket framgår av en ökning på 9% bland utländska övernattningarna i hela Sverige. Bara under sommarperioden 2015, ökade antalet övernattningar i Sverige till ett rekordhögt antal på 26,8 miljoner bokade hotellnätter. Det här är en tillväxt med nästan 1,4 miljoner eller 5,5 procent, jämfört med samma period 2014.

Sverige har också blivit en allt mer populär destination för den långväga besökaren. Det här året ökade antalet besökare av utomeuropeiska turister med över 25 procent. Exempelvis har övernattningarna under 2015 huvudsakligen ökat med sökare från asiatiska länder med Kina på 36 procent, Indien 25 procent samt USA med ca 9 procent.

Förutom en betydande ökning av utländska besökare, visar rapporten också en ökning på 4 procent bland oss svenskar. Även olika lokala hemsidor som erbjuder olika rabattkoder inom resebranschen, som till exempel Kampanjjakt, har märkt ökad efterfrågan på ett hotell och resor rabatter.

Hotell, stugor och ungdomsboenden från alla regioner i Sverige rapporterade betydande logiintäkter som en följd av den enorma ökningen av besökare. Mer specifikt så steg intäkterna mest i Stockholms län med drygt 240 miljoner kronor till totalt 2,2 miljarder kronor. På rikstäckande nivå har intäkterna ökat med ungefär 11 procent, eller från omkring 700 miljoner till 6,6 miljarder kronor.

Samtliga europeiska länder som hade flest besökare i rapporten upplevde alltså ökning av antalet övernattningar, förutom tre länder: Ryssland, Rumänien och Italien.

www.kampanjjakt.se


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218