Warning: Undefined array key "rc" in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/header.php on line 22
» Sidan kunde inte hittas
 

Warning: Undefined variable $before_loop in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 39

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Svenskarnas digitala livskvalitet ökar – men vissa grupper halkar efter

I samarbete mellan Com Hem och Kantar Sifo släpps idag Com Hem-kollen 2017. Rapporten visar att svenska hushåll ligger på en hög nivå när det gäller digitalt välmående och att nivån ökar något sedan förra året. Känslan av otrygghet på internet är det som drar ned den digitala livskvaliteten. 

Com Hems index för digitalt välmående ökar i år med en enhet till 83 punkter. De grupper som främst bidragit till ökningen är män och personer mellan 40-44 år. Skillnaden mellan könen och mellan yngre och äldre ökar något sedan förra året. Att de över 60 år hamnar efter beror på att man inte upplever sig ha tillräckligt med kunskap för att hänga med i samhällsutvecklingen digitalt. Precis som förra året ser vi att tonårsföräldrar är en grupp som mår sämre digitalt än genomsnittet. Det beror framförallt på en oro för barnens internetanvändande

”Främst är det bristande kunskaper som gör att dessa grupper halkar efter något. Det är tydligt att de digitala klassklyftorna främst finns mellan generationer snarare än mellan olika inkomstgrupper eller geografiska områden”, säger Petra von Rohr, kommunikationsdirektör på Com Hem.

Undersökningen genomfördes via webbintervjuer i april 2017. Totalt deltog 1 996 personer i underökningen.

Intressanta insikter från Com Hem-kollen 2017

Så använder vi internet 2017

  • Yngre är mer kritiska till internets och digitala tjänsters påverkan på samhället, men också gällande inflytandet på barn och ungdomars liv i stort. Färre än 40% av de tillfrågade 18-29 instämmer att barn och ungdomars liv påverkats i positiv riktning.
  • 84% har varit i kontakt med någon myndighet digitalt, såsom Skatteverket och  51% har varit i kontakt med sjukvården via internet, vilket är en ökning med 4% sedan 2017.
  • Att köpa mat på nätet har ökat med 50% sedan 2016. 36% av alla småbarnsföräldrar gör detta.
  • 4% har gjort ett virtuellt läkarbesök vilket är nytt för i år.

Den uppkopplade familjen

  • Problemen kring internetanvändande ökar marginellt sedan 2016. Andelen som upplever problem ökar med 4 procentenheter.
  • 58% av de som är oroliga kring sina barns internetanvändare ser det som ett problem att det inte vet vad barnen gör på nätet.
  • 63% tycker att internetanvändande gör deras barn alltför stillasittande.

Internet of things

  • Drygt 40% har ingen pryl i hemmet som är uppkopplad via internet.
  • Av de uppkopplade prylarna i hemmet är digital tv-box vanligast med 38% följt av spelkonsol 19% och surfplatta 61%.
  • Endast 4% uppger att de har uppkopplade hushållsapparater och 3% har uppkopplade värmesystem.

Information till redaktionen:

Seminarium Com Hem-kollen
Vi presenterar Com Hem-kollen 2017 och våra djupdykningar om gaming och fejknyheter på Goto10, Hammarby Kaj 10D, Stockholm, den 21 juni kl 12.00.

Com Hem i Almedalen
Vi presenterar Com Hem-Kollen i Dagens Industris tält.
Det digitala folkhemmet – så skapar vi förutsättningar för att alla ska dra nytta av fördelarna 
Tid: 3 juli kl. 11:00-12:00.
Plats: Dagens Industri, Donners plats 2

Talare:

  • Petra von Rohr, kommunikationsdirektör, Com Hem
  • Sara Öhrvall, Digitaliseringsrådgivare
  • Maria Dufva, kriminolog och expert gällande barns säkerhet på nätet

För ytterligare information, kontakta:

Com Hem
Fredrik Hallstan, Presschef
Tel: 0761 15 38 30
press@comhem.com 

Kantar SIFO
Alexander Sovre, affärsområdeschef
Tel: 0707-52 07 35
alexander.sovre@tns-sifo.se

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Vem bär ansvar i det nya medielandskapet?

I den nya boken Medierna och etiken diskuteras etikens roll i medielandskapet som växer fram – finns samma spelregler för webbjournalistiken eller kan man ta ut svängarna mer i den digitala världen?

Med internet och sociala medier har gamla sanningar delvis vänts upp och ned. De traditionella mediernas makt över ordet har börjat vittra sönder ungefär på samma sätt som när kyrkan en gång i tiden förlorade sitt informationsmonopol. Nya aktörer har kapat åt sig läsare och annonsörer.

– Det behövs en förnyad diskussion om medieetikens funktion i ett nytt mediesamhälle. Den diskussionen vill vi vara med och bidra till, säger Martin Ahlqvist, författare.

Vad blir medieetikens roll i det medielandskap som växer fram? Har den spelat ut sin roll? Kan en etisk hållning bli en konkurrensfördel för de traditionella medierna när konkurrensen om publiken ökar? Hur ska den enskilda, eller blivande, journalisten se på sin egen roll ur ett etiskt perspektiv? Det försöker denna bok ta reda på.

– Vi hoppas och tror att den här boken ska vara till nytta, inte bara för journalister och studerande av kommunikation och journalistik, utan också för alla som i sitt jobb eller i sin vardag på något sätt påverkas av mediernas rapportering – både de ansvariga och de oansvariga utgivarna, Tommy Borglund, författare.

Boken innehåller fall från Pressombudsmannen (PO), yrkesetiska regler, diskussionsfrågor och ett flertal intervjuer med ledande personer i branschen:

  • Hanna Stjärne, VD Sveriges Television
  • Thomas Peterssohn, mediechef med tidigare positioner som VD på MittMedia, TT och chefredaktör för Affärsvärlden
  • Lisa Bjurwald, journalist och chefredaktör för Författaren
  • Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet och författare
  • Sofia Olsson Olsén, chefredaktör Aftonbladet
  • Ola Sigvardsson, Allmänhetens pressombudsman (PO)
  • Jesper Strömbäck, professor i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet
  • Nicklas Lundblad, adjungerad professor i innovation vid KTH och chef för Googles europeiska samhällspolitiska avdelning

Fakta om författarna
Martin Ahlquist är politikchef på Expressen. Han är medgrundare och f.d. chefredaktör för tidskriften Fokus. Martin var ledamot i Pressens Opinionsnämnd (PON) i sex år.

Tommy Borglund är lektor vid Örebro universitet och rådgivare inom CSR-frågor. Han har doktorerat i företagsetik vid Handelshögskolan i Stockholm och är tidigare ekonomijournalist på Ekot och Finanstidningen.

Läs författarnas debattartikel i Resumé.

Fakta om boken

Bläddra i boken här!

Köp boken här!

Bokens målgrupp
Journalister, publicister och redaktörer inom medieföretag samt studerande inom medie- och kommunikation och journalistik.

Medierna och etiken ges ut på Sanoma Utbildning. För mer information, recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förläggare Amanda Schött Franzén på 08-587 642 24, 08-587 642 24  eller amanda.schott.franzen@sanomautbildning.se.

Sanoma Utbildning startade år 1993. Förlaget har sedan starten vuxit till att bli en av de större aktörerna på den svenska läromedelsmarknaden. 

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Kungsleden har tecknat hyresavtal med teknikkonsulten Structor Södertälje AB på 235 kvm i fastigheten Enen 10 i Södertälje

Structor Södertälje AB är ett helt nystartat teknikkonsultbolag som tillhör Structorgruppen, en av Sveriges största konsultgrupper inom bygg- och
fastighetsbranschen. I Enen hyr de 235 kvm på plan 3 och tillträder lokalerna den förste september 2018.

”Vi letade efter moderna lokaler centralt beläget i Södertälje. Kungsleden kunde erbjuda oss en väldigt fin och väl anpassad lokal för vår verksamhet. Lokalerna är nyrenoverade med utsikt över de centrala delarna av Södertälje och ligger bra till nära kollektivtrafiken, vilket är bra både ur ett kundperspektiv och ett miljöperspektiv.”  Säger Maria Kavcic på Structor Södertälje AB. 

”Vi välkomnar Structor till Enen och Kungsleden” Vi hoppas att de kommer trivas i sina nya fina lokaler.” säger Frida Stannow Lind, chef Fastighetsutveckling på Kungsleden.

Foto: Enen 10

För mer information vänligen kontakta:

Frida Stannow Lind, chef Fastighetsutveckling på Kungsleden | 08-503 052 30 | frida.stannow.lind@kungsleden.se

www.kungsleden.se

This press release is available in English at www.kungsleden.se/press

Informationen lämnades för offentliggörande den 14/6 2017 kl. 07:00.

Kungsleden är en långsiktig fastighetsägare som tillhandahåller attraktiva och funktionella lokaler som berikar människors arbetsdag. Vi skapar värde genom att äga, förvalta och utveckla kontor och andra kommersiella fastigheter i Stockholm och Sveriges övriga tillväxtregioner. En stor del av våra fastigheter ligger samlade i attraktivt belägna kluster där vi även är med och påverkar hela områdets utveckling. Kungsledens mål är att leverera attraktiv totalavkastning på våra fastigheter och till aktieägarna. Kungsleden är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218