HCL lanserar GDPR-tjänster

Särskilt utformade tjänster underlättar uppfyllandet av kraven följer av EU:s nya dataskyddsförordning

Stockholm, 15 juni 2017. HCL Technologies (HCL) lanserar nu särskilda GDPR-tjänster som gör det enklare för företag att uppfylla de krav som följer av EU:s nya dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation).

Senast i maj 2018 måste företag och organisationer uppfylla de nya kraven, inte minst kring hantering av personuppgifter. Det innebär att företag och organisationer måste införa relevanta processer och tekniska verktyg för att uppfylla kraven.

-       I den digitala eran är integritet, säkerhet och individanpassning de viktigaste frågorna för både företag och enskilda personer. Men att förenkla efterleva GDPR-direktivet behöver inte bara handla om att leva upp till och hantera lagkrav, utan det kan också vara en källa till att skapa konkurrensfördelar”, säger Maninder Singh, Corporate Vice President and Head – Cyber Security & GRC, HCL Technologies. Kombinationen av HCLs branschledande lösningar, IT-expertis, erfarenhet av den europeiska marknaden och av att arbeta med globala företag gör företaget till en idealisk partner i detta sammanhang.

HCLs omfattande ramverk och lösningar inom dataintegritet syftar till att hjälpa organisationer att förbereda sig för de nya skyldigheter och krav som förordningen kommer att medföra. Med dataskyddsförordningen syftar EU till att ge medborgare större kontroll över hur deras personuppgifter används och ge företagen en tydligare juridisk struktur som standardiseras över hela EU. HCLs nya tjänster fokuserar på att hjälpa kunderna inom följande tre kärnområden:

• Hjälpa företag och organisationer vid genomförandet av konsekvensbedömningen (PIA, Privacy Impact Assessment) avseende GDPR-kraven och ge den information de behöver för att utforma sin plan och sitt tillvägagångssätt för att uppfylla föreskrifterna.
  • I samarbete med kundens team för integritet och legala frågor identifiera luckor, hjälpa till att prioritera och bistå med implementering av processer och teknik så att nya krav på tekniska kontroller och andra föreskrifter uppfylls.
  • Genom tekniska lösningar övervaka och ge en löpande helhetsbild över hur väl kunder uppfyller de nya kraven.

EU: s dataskyddsförordning (GDPR) syftar till att skydda alla EU-medborgares integritet och data i en allt mer datadriven värld. HCLs lösningar innebär övervakning och drift av uppfyllandet av skyddet av personuppgifter och möjliggör omedelbar upptäckt om en överträdelse inträffar.

HCLs Cybersecurity & GRC-tjänster ger ett heltäckande skydd för företag och organisationer. Dessa tjänster erbjuds inom Infrastructure Security; Applications Security; Identity Access & Management and Governance, Risk & Compliance.

About HCL Technologies

HCL Technologies (HCL) is a leading global IT services company that helps global enterprises re–imagine and transform their businesses through Digital technology transformation. HCL operates out of 32 countries and has consolidated revenues of US$ 7.0 billion, for 12 Months ended 31st March, 2017. HCL focuses on providing an integrated portfolio of services underlined by its Mode 1–2–3 growth strategy. Mode 1 encompasses the core services in the areas of Applications, Infrastructure, BPO and Engineering & R&D services, leveraging DRYiCETM Autonomics to transform clients' business and IT landscape, making them 'lean' and 'agile'. Mode 2 focuses on experience–centric and outcome–oriented integrated offerings of Digital & Analytics, IoT WoRKS™, Cloud Native Services and Cybersecurity & GRC services to drive business outcomes and enable enterprise digitalization. Mode 3 strategy is ecosystem–driven, creating innovative IP–partnerships to build products and platforms business.

HCL leverages its global network of integrated co-innovation labs and global delivery capabilities to provide holistic multi–service delivery in key industry verticals including Financial Services, Manufacturing, Telecommunications, Media, Publishing, Entertainment, Retail & CPG, Life Sciences & Healthcare, Oil & Gas, Energy & Utilities, Travel, Transportation & Logistics and Government. With 115,973 professionals from diverse nationalities, HCL focuses on creating real value for customers by taking 'Relationships Beyond the Contract'. For more information, please visit www.hcltech.com

Kontakta gärna:

Elka Ghudial