Foto och gravyrpresenter – unika gåvor 2017

I USA har det under det senaste decenniet blivit allt vanligare med så kallade personliga presenter, designade specifikt för mottagaren, till exempel graverade tändare.

Att presenten designas med mottagaren i åtanke är inget nytt. Tvärtom var det vanligt med handgjorda presenter fram till den industriella revolutionen. Under 1900-talet blev sedan det mesta vi köpte  — inte bara till andra utan även till oss själva — massproducerat. De senaste åren har dock allt fler börjat förkasta det massproducerade i jakt på något mer personligt och intimt. Det gäller inte minst när det kommer till presenter.

Men till skillnad från på 1700-talet, behöver du i dag inte tälja en dalahäst eller sticka en tröja. Genom marknadsplatser som Etsy kan du till exempel köpa anteckningsböcker med eget tryck eller en hammare med pappas namn ingraverat

I Sverige är har trenden inte slagit igenom lika stort, vilket beror på att produktionen kräver dyra maskiner. Ett av företagen som har satsat på personliga presenter är presenter.se

— När vi ger bort en present är det extra viktigt att det har en personlig touch. Tänk bara hur glada vi blir av en teckning från vår brorsdotter. Det finns något genuint i det. Så är det med personliga presenter också, säger Carl Ponnert, VD på presenter.se.

Fotopresenter är något som är väldigt populärt. Genom vår konfigurator kan du enkelt ladda upp en bild på någon som ligger dig varmt om hjärtat eller en av dina favoritbilder från ditt senaste äventyr. Här är fotomuggen en klassiker - när man tar en kopp kaffe har man den där lilla extra tiden för att stirra sig blind på sin kärlek, inse hur lyckligt lottad man är över sin familj eller drömma sig bort till stranden i Thailand igen.

Även personliga smycken som present har vi sett en ökad efterfrågan av. Armband och halsband, dem kanske mest vanliga typen av smycken. En bästsäljare inom denna kategori är det delbara hjärtat där du bär en hälft och din partner den andra.

Slutligen men inte minst har vi graverade glas, med allt från öl till vin och champagneglas

Vi genomförde nyligen en enkät riktad till våra kunder som köpt presenter hos oss. Den primära frågan var vem kunden hade tänkt ge presenten eller presenterna till. Med underlag av enkäten kan vi konstatera att mottagarbasen av personliga presenter är bred. Personliga presenter tycks vara en uppskattad unik present vare sig det är i samband av ett bröllop eller i 50-års present. Resultat understöds av datan från våra interna kategorier utformade efter tillfälle och mottagare där personliga presenter överlag utgör en fjärdedel av urvalet presenter.

Vår utmaning framöver blir att utöka vårt sortiment inom samtliga presenttyper, inklusive gravyr, foto och andra personliga presenter, samtidigt som vårt övergripande mål och prioritet att fokusera på relevans, användarvänlighet och service inte får bli lidande.