Mera Neo i media
Neobloggaren Hanna Wagenius intervjuas i Sydsvenskan och pläderar för ett starkt liberalt alternativ i politiken (jag är dock inte säker på att det är vad man får om man korsar centern och folkpartiet).
Mera Neo i mediaNeobloggaren Hanna Wagenius intervjuas i Sydsvenskan och pläderar för ett starkt liberalt alternativ i politiken (jag är dock inte säker på att det är vad man får om man korsar centern och folkpartiet). Inga kommentarer”Göran Greider””Vem är egentligen Göran Greider? Är det månne en kollektiv Den senare recensionen ger även vatten på den Gellerfeldska Denna Greiderska rundgång (eller ”medborgarpoesi”) har ett
Den litterärt bevandrade får i fallet Göran Greider svårt Fast så mycket kameraderi är det ändå inte. DN-recensenten
Kollektivismens självpåtagna talesmän i ett nötskal. En kommentarIsraels UD och svensk yttrandefrihetAftonbladets artikel om israelisk handel med palestinska organ var motbjudande, och artikelförfattaren Donald Boström har uppenbarligen funnit inspiration i medeltida antisemitiska myter om judiska blodsriter, snarare än i fakta. Däremot har publiceringen fått ett diplomatiskt efterspel där den svenska yttrandefriheten står i skottgluggen. Israeliska UD har skickat en protest till den svenska regeringen och svenska ambassaden i Tel Aviv har svarat med det här uttalandet: Den 17 augusti publicerade den svenska dagstidningen Aftonbladet en artikel om påstådd organhandel i Israel. Den hänvisade, inter alia, till påståenden från individuella palestinier att organ har stulits från tillfångatagna palestinier. Källorna som anges och ett foto på en död palestinsk man härstammar från en händelse 1992. Artikeln i den svenska dagstidningen Aftonbladet är chockerande och motbjudande för oss svenskar, liksom för israeliska invånare. Vi delar den bestörtning som representanter för den israeliska regeringen, media och den israeliska allmänheten uttryckt. Denna ambassad kan bara tydligt ta avstånd från det. Elisabet Borsiin Bonnier, Amassadör Därmed gör svenska ambassaden precis det som Anders Fogh Rasmussen vägrade att göra under Mohammedkrisen – man beklagar och tar avstånd från något en tidning har valt att publicera. Därmed har man satt ett prejudikat som innebär att svenska myndigheter förväntas gå ut och be om ursäkt närhelst någon blir kränkt av en publicering. Jämför det här brevet som dåvarande utrikesminister Laila Freivalds skickade till Jemen när det stormade som mest kring Mohammedkarikatyrerna: I am ashamed and I apologize that in my country there are individuals who are disrespectful and inconsiderate and who abuse the freedom of expression to manifest such kind of views in a malicious intent. I will always under all circumstances defend the freedom of expression but from this manifestation I disassociate myself. Israel har en välfungerande yttrandefrihetslagstiftning och borde veta bättre än att klaga hos den svenska regeringen över enskilda tidningars publiceringsbeslut. Regeringen borde ta sitt ambassadfolk i Tel Aviv i örat. Inga kommentarer |
|
|