Neo Blogg


Mattias Svensson - 26 oktober, 2009

Neomingel på Riche 11 november

Varmt välkommen till Lilla Baren på Riche för att ta en förhandstitt på
vårt nya nummer 6-2009 och umgås med redaktionen. Numret är Sofia Nerbrands
sista som chefredaktör och innehåller bland annat hennes egen
berättelse om hur hon från ett vitt papper skapade ett fullfjädrat
magasin. Det blir en kväll med gott vin, fantastiska människor och
förstklassig läsning. Inte minst får du chansen att bekanta dig med
Neos nya chefredaktör Paulina Neuding.

Det är våra vänner i
Australian Wine Club som står för vinet och i DJ-båset står Sanna Rayman från Svenska Dagbladets ledarsida.

Tid: 11 november 17-20
Plats: Lilla Baren, Riche, Birger Jarlsgatan 4 i Stockholm
Anmälan till anmalan@magasinetneo.se senast 6 november.

Varmt välkommen önskar

Neoredaktionen


Mattias Svensson - 22 oktober, 2009

Systembolagets propagandakampanj

Systembolaget får med rätta kritik för sitt senaste propagandistiska övertramp. Moderaternas rättspolitiske talesman, och tidigare ledamot i alkoholsortimentsnämnden, Henrik von Sydow kritiserar att ett statligt bolag lägger miljoner på att driva kampanj i en politisk fråga: alkoholmonopolets bevarande. Det ska bli intressant att se vilket svar han får på sitt brev.

Annonsen sprider en i bästa fall inkomplett och överdrivet glättig bild av det svenska alkoholmonopolets framgångar. Utan att ha några egna propagandamiljoner till förfogande bjuder jag istället en ambitiös och kompletterande historik, Att dricka i DDR-Sverige.


Paulina Neuding - 21 oktober, 2009

Fakta och spekulation i våldtäktsstatistiken

Varför har folk så förtvivlat svårt att motbevisa Jimmie Åkesson när han kommer med svepande siffror på invandrares överrepresentation i våldtäktsstatistiken? Därför att Brottsförebyggande rådet för ett par år sedan bestämde sig att det skulle vara färdigpratat i den frågan och slutade redovisa så detaljerad statistik. Det gjorde man säkerligen i syfte att inte spela krafter som SD i händerna, men resultatet är att man lämnat fältet fritt för spekuationer. 

Om invandrares överrepresentation i sexbrottsstatistiken – ja, det finns en sådan – skrev jag i Neo nr 5 2008