Neo Blogg


Paulina Neuding - 19 november, 2009

Svend Dahl gästbloggar för Neo

Nu fortsätter jakten på liberalism i miljöpartiet på Neo-bloggen. Jag säger varmt välkommen till Svend Dahl, doktorand i statsvetenskap vid Stockholms universitet, som startade höstens politiska snackis med sin artikel Från ekoflummare till latteliberaler i Neo nr 5-09. I dag börjar Svend gästblogga för Neo om miljöpartiet som liberal kraft. 

Min första fråga till Svend är – får man inte en reality check här?


Mattias Svensson - 19 november, 2009

Idag högtidlighåller vi toaletten

Idag är det Internationella toalettdagen. Jo, det
finns även en World Toilet Organisation
i FN-regi, som måste slåss med världshandels- och världsturismorganisationen om
förkortningen WTO.

Toalettens dag inbjuder såklart till skämtsamheter. Det har
vi råd med, i västvärlden. I Indien dör fortfarande 400 000 barn varje år av
diarré, är det däremot ingen skitsak (förlåt) hur man lättar sig. Modern
sanitet, inte minst i form av toaletten, representerar ett framsteg vi inte
tänker på för att vi inte behöver det. Rob Lyons på Spiked har skrivit en
toaletthistorik här
och här om hur miljörörelsen riktat in sina klagomål på detta framsteg.

Apropå det senare kan den manliga delen av befolkningen på
stående fot dra en lättnadens suck att de gröna planbyråkraterna Olof Eriksson
och Stefan Edman som höll hov hos Göran Persson under 1990-talet aldrig fick
sina investeringsmiljarder till det ”gröna folkhemmet”. I detta gröna folkhem skulle nämligen 200 miljarder gå till att göra
sittkissare av oss alla, genom  att
byta ut landets 10 miljoner toaletter till urinseparerande sådana. (Firar ni så
mycket att ni skvätter, så torka upp.) Att männen kan fira lite extra är nu
ingen strukturell orättvisa, i större delen av den anglosaxiska världen är det
även internationella mansdagen idag.

Imorgon är det både en dag för Afrikas industrialisering och
den universella barndagen, och på lördag kan man lätt tillbakalutad fira
Världstelevisionsdagen, och för den som går utanför FN-regin är det även World
Hello Day (Inte som i ”Hallå, vad håller ni på med?” Utan för att man ska säga
”hej” till varandra). Det får nog räcka.

Den internationella köttfria dagen nästa onsdag tänker jag
sätta i mig en rejäl köttbit. Att en sådan måltid enligt vissa feminister är
”en våldshandling”

som inträffar på självaste International Day for the Elimination of Violence
against Women som också inträffar på onsdag får jag leva med (nej, jag är inte
för våld mot kvinnor, men jag gillar kött).

Alla dessa dagar… av politisk korrekthet i FN-kalendern,
januari till december. Ni hittar dem här. Och glöm för allt i världen inte att det är året för naturliga fibrer.

Dagens soundtrack är såklart The Toilets:


Paulina Neuding - 16 november, 2009

Visa flyktingbarnen att de är välkomna!

Vellingeborna har sagt nej till att ta emot flyktingar och
politikerna i Malmö placerar flyktingar i Vellinge ändå. Det kan man ha
synpunkter på. Det kommer alltfler ensamma flyktingbarn till Sverige, och
misstänkt många saknar identitetshandlingar. Det finns anledning att misstänka
att det finns flyktingar som hävdar att de är yngre än vad de är för att det ökar
chanserna att få stanna. En anpassning till det svenska regelverket, med andra
ord, som man också kan ha synpunkter på.

Men protesterna i Vellinge i förra veckan handlade om något
annat. Det är en historia som stinker av främlingsfientlighet och total
likgiltighet inför andra människors lidande. Jag har aldrig fått sådana
Bollhusmötesvibbar av svensk flyktingdebatt. Det är hjärtskärande.

Under helgen har jag varit i kontakt med Attendo care, det
företag som driver boendet för ensamkommande flyktingbarn i Vellinge och på ett
par andra ställen. Och ja, det finns saker vi kan göra för att visa
flyktingbarnen att de är välkomna i Sverige.

Calle Jonsson på Attendo care skriver så här.

Ungdomarna som är placerade av Malmö Stad i våra boende runt
om i Skåne skulle glädjas av utrustning till gruppaktiviteter, tex
träningskläder, fotbollsskor, fotbollar, basketbollar,  schackspel,
backgammon, kortlekar mm. Ungdomarna som kommer till oss är i regel väldigt
dåligt rustade för vintern, så vi tar också tacksamt emot vinterkläder, skor
och andra kläder som passar ungdomar mellan 14-18.

Det bästa är om saker skickas till Attendo Care,
Kattsundsgatan 27, 211 26 MALMÖ. Tel 020- 44 55 60. Märk det gärna med
”Ensamkommande Barn”. Därifrån kan vi köra ut sakerna till våra ungdomar.

Hjälp gärna till att sprida detta!