Var finns årets bästa uppfinnare och innovatör 2016?

Ansökningstiden för att söka Sveriges största utvecklingspris går ut 10 april 2016. Över en miljon kronor delas ut.

– Sverige har genom åren hållit sig i framkant när det gäller innovation. Genom att premiera, lyfta fram och belöna nya uppfinningar och innovationer vill SKAPA verka för att Sverige fortsätter med att ligga i framkant och är ett av de mest innovativa länderna i världen säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Stiftelsen SKAPA uppmanar idérika människor att tävla om årets SKAPA Utvecklingspris. Unga, födda mellan 1986 och 1997, tävlar också om SKAPA Framtidens Innovatör. Ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA Utvecklingspris. Förra årets vinnare blev Roger Gustavsson från Västernorrlands län som har utvecklat en avfuktare för hydrauliksystem som med hjälp av maskinens befintliga luftkonditioneringssystem kyler och kondenserar bort fukten innan den når oljetanken.

Enkelt att söka

Intresset för SKAPA priserna ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det är enkelt att delta när allt sker digitalt. Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1986 och 1997 tävlar också om priset SKAPA Framtidens Innovatör. Förra året vann Christoffer Hamin och Viktor Prim från Gävleborgs län med sin spårledningsmätare som gör det möjligt att förutse felaktiga rödljus för tåg.

– Vi vill nå unga innovatörer som representerar båda könen, vilket innebär att vi gärna ser fler kvinnliga sökande, säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Först regional bedömning och prisutdelning

Först utser en regional jury bestående av personer från ALMI Företagspartner tillsammans med lokala uppfinnarföreningar en länsvinnare för SKAPA Utvecklingspris och en länsvinnare för SKAPA Framtidens Innovatör.

Länsvinnarna får sina priser vid regionala prisutdelningar där vinnarna också får 15 000 kronor från Almi Företagspartner.

Nationell bedömning och prisutdelning

Den 10 november 2016 presenteras länsvinnarna i en ärofylld prisutdelning av en celeber prisutdelare på mässan ”Eget Företag” i Stockholm. Där kommer länsvinnarna också att få chansen att göra en kort, publik, presentation (pitch) av sitt projekt som de då får bedömd av en kvalificerad panel.

Årets nationella vinnare 2016 tar emot priset på en Innovationsgala den 10 november i Stockholm.

Tidigare års länsvinnare finns på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Så här ansöker du

1. Fyll i ansökan på www.stiftelsenskapa.se och skicka bilagor per e-post

2. Ansök senast den 10 april 2016, samma formulär för alla tävlande

3. Tips: vid bedömningarna fäster juryn stor vikt vid kreativiteten liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund samt samhällsnyttan

Vinnare av SKAPA Utvecklingspris, åren 2009-2015

2015 - Roger Gustavsson från Västernorrlands län.

Utvecklade en avfuktare för hydrauliksystem som med hjälp av maskinens befintliga luftkonditioneringssystem kyler och kondenserar bort fukten innan den når oljetanken.

2014– Mehrdad Mahdjoubi från Skåne län.

Utvecklade en återcirkulerande dusch vilken återanvänder och renar duschvatten fortlöpande.

2013– Ulrik Beste från Uppsala län

Utvecklade ett material som lämpar sig för friformning i 3D skrivare av komplicerade detaljer med stor nötningsbeständighet.

2012– Linnéa Lindau från Västra Götaland.

Utvecklade en metod som erbjuder möjligheter att styra processer genom att i realtid och beröringsfritt mäta och karaktärisera komplexa vätskor som strömmar i processrör, genom att analysera hur ljudspektrum förändras då det passerar genom vätskan. Systemet är adaptivt och kan enkelt monteras på processrör utan dyra stillestånd i processen.

2011 – Gaston Lavén och Martin Kullberg, Stockholm

Uppfann en metod som sänker miljökostnaden och förbättrar arbetsmiljön. Man återanvänder istället för att producera avfall. Genom att återvinna fastfasbundna reagens kan man använda processer som tidigare varit för kostsamma eller miljöfarliga.

2010 – Per-Olof Karlsson, Norrbotten

Uppfann en produkt som gör det möjligt att på ett energisnålt sätt producera fordonsgas från restprodukter inom exempelvis jordbruk. Fordonsgasen framställs genom förädling av biogas som renas från koldioxid.

2009 – Anna Stenstam, Karin Bryskhe och Daniel Topgaard, Skåne

Uppfann en produkt och teknik för att spåra bland annat bröstcancer med hjälp av magnetkamera. Den nya tekniken innebär att sjuka celler enklare kan upptäckas utan att man behöver ta ett vävnadsprov.

SKAPA Framtidens Innovatör

2015 - Christoffer Hamin och Viktor Prim från Gävleborgs län.

För deras spårledningsmätare som gör det möjligt att förutse felaktiga rödljus för tåg.

2014 - Jens Kellerup, Simon Zhongxia He samt Dzana Damjanovic från Västra Götalands län

För deras höghastighetsradiolänk för trådlös dataöverföring som ersätter alla sorters fiberkablar vid evenemang och mediaproduktion.

2013 – Niklas Salomonsson från Uppsala län

För hans sensorsystem för kolfiberrobot som möjliggör 3D positionering i realtid som kompenserar för flexning i robotarmarna.

2012 – Hassan Jalal och Ahmad Alsegoff från Västra Götaland

För deras metod för säkerhetsuppgradering av bland annat vatten- och avloppsverks säkerhetssystem för att möta cyberattacker. Metoden erbjuder en billig lösning för att höja säkerheten från modemen vid de mekaniska funktionerna till styrsystemet via krypterad kommunikation.

2011 – Jonas Wamstad och Fredrik Edström, Uppsala

2016-01-28

Behovet av rent drickvatten är idag stort i hela världen. Jonas Wamstad och Fredrik Edström uppfann en metod som gör att enskilda människor, oberoende av elenergi, kan producera sitt eget dricksvatten från luft.

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av ALMI Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond, Tillväxtverket och Patent- och registreringsverket.