Smart Eye (publ) levererar till Volvo Cars Drive Me-projekt

Smart Eye samarbetar med NVIDIA för att leverera loggerkamerasystem till Volvo Cars Drive Me-projekt. Systemen är kostnadseffektiva och kamerorna så små att de enkelt kan integreras sömlöst i kupédesignen.

Drive Me är ett projekt i Göteborg med 100 självkörande bilar som leds av Volvo Cars.

Systemets kameror bygger på lens-on-chip tekniken och innebär att lins och linshus byggs direkt på kamerans bildsensor. Tekniken har hittills framför allt använts i mobiltelefoner men forskning pågår för att kvalificera den för den krävande bilindustrin.

De självkörande bilarna i Drive Me-projektet kommer att utrustas med loggersystem, med kameror av den nya sorten samt av mer traditionell design. Projektet avser en plattform som möjliggör inspelning, komprimering och avancerade in-car AI-funktioner som eye tracking, med mjukvara från Smart Eye. NVIDIA DRIVE PX 2, en datorplattform för bil-AI vilken är sammankopplad med Smart Eyes mjukvara.

– Volvo Cars ligger i den absoluta frontlinjen med avseende på självkörande bilar och vi är stolta att få chansen att leverera ny och spännande teknologi till dem. Vi ser fram emot vårt deltagande i Volvos projekt Drive Me som är ett viktigt steg på vägen mot färre trafikolyckor och säkrare vägar, säger Martin Krantz, VD för Smart Eye.

– Vårt samarbete med Smart Eye i Volvo Cars Drive Me-projekt är avgörande för en avancerad in-car AI-plattform som kommer att vidga gränserna för fordonsupplevelse och säkerhet, säger Rob Csongor, vice president och general manager för Automotive på NVIDIA.

Denna information är sådan information som Smart Eye AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 februari 2017 kl. 14:30 CET.

För mer information, var vänlig kontakta eller besök http://corp.smarteye.se:
Martin Krantz, VD
Email: martin.krantz@smarteye.se

Om Smart Eye AB
Smart Eye utvecklar och marknadsför system för eyetracking, d.v.s. system som kan mäta och beräkna vart en person tittar. Bolaget har idag två affärsområden, Research Instruments och Applied Solutions. Inom Research Instruments tillhandahåller Smart Eye avancerade eyetrackingsystem för mätning och analys av mänskligt beteende. Inom Applied Solutions tillhandahåller Smart Eye eyetrackingmjukvara för integration i fordon. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser och nås på 08-463 8000.