Så ser vår ekonomi ut när britterna har röstat

På fredag morgon, när vi svenskar förbereder vårt midsommarfirande som bäst, offentliggörs resultatet av britternas folkomröstning om nationens EU-medlemskap. Du som vill veta vilka effekter de två alternativa resultaten kommer att få på världsekonomin i allmänhet, och svensk skogsindustri i synnerhet, gör bäst i att läsa chefsekonom Mats Kinnwalls analys redan nu.

Skogsindustrierna följer britternas folkomröstning med stort intresse då Storbritannien är en mycket viktig exportmarknad för branschen. Ett nej till EU riskerar att få negativa ekonomiska konsekvenser, som en följd av en betydande pundförsvagning och en trolig euroförsvagning. Ett fortsatt ja till EU skulle å andra sidan innebära en ljusglimt för en exportberoende bransch som möter en världskonjunktur i avmattning.

Läs Mats Kinnwalls analys på Skogsindustriernas hemsida

Mats Kinnwall är nåbar under midsommarhelgen
Mats Kinnwall finns tillgänglig under midsommarhelgen för att kommentera resultatet av folkomröstningen. Du når honom på tel 072-712 72 66.

Presskontakt:
Lisa Alexandersson
Skogsindustrierna
tel: 070-254 48 49
e-post: lisa.alexandersson@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är branschorganisationen för massa-, pappers- och den trämekaniska industrin. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk i sammanlagt ett 20-tal koncerner/företag och cirka 120 sågverk i ett 60-tal koncerner/företag, samt ett 40-tal företag med nära anknytning till massa-, pappers- eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation. Skogsnäringen sysselsätter cirka 70 000 personer och exporterade för 124 miljarder kronor 2014.

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel 46 (0)8 762 72 60, skogsindustrierna.org