Warning: Undefined array key "rc" in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/header.php on line 22
» Sidan kunde inte hittas
 

Warning: Undefined variable $before_loop in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 39

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Förbättrat årsresultat och tillväxt för Landshypotek Bank

Pressmeddelande 27 januari 2017

Landshypotek Bank fortsätter att förbättra resultatet. Banken har växt inom såväl inlåning som utlåning under 2016. Rörelseresultatet förbättrades med 22 miljoner kronor och uppgick till 353 (331) miljoner kronor, inklusive nettoresultatet av finansiella transaktioner. 

Exklusive nettoresultatet av finansiella resultatet förbättrades resultatet med fyra miljoner kronor och gick från 323 miljoner kronor till 327 miljoner kronor under 2016. En väsentlig del i resultatförbättringen är minskade kreditförluster netto.

– Vi gör ett historiskt starkt resultat och är en bank i tillväxt både på marknaden för utlåning och för sparande. Under året har vi även stärkt oss som bank. Vi bygger för att möta fler av både dagens och framtidens bankkunder, bland annat genom vår digitalisering och våra systemförbättringar, säger Liza Nyberg, VD på Landshypotek Bank.

Utlåningsvolymen ökade med två miljarder kronor och uppgick till 66, 5 (64,5) miljarder kronor. Även inlåningen har fortsatt att öka och uppgick till 11,7 (10,3) miljarder kronor.

Tillgångskvaliteten i kreditportföljen har fortsatt att förbättras. Banken redovisar kreditförluster netto på 14,8 miljoner kronor jämfört med 45,9 miljoner kronor föregående år. Kostnaderna har ökat något jämfört med 2015, men ökningen är enligt plan och en del i utvecklingen för att stärka bankens konkurrenskraft.

Landshypotek Bank har tar nu nästa steg i utvecklingen och arbetar för att möta fler kunder. Under 2017 kommer det att gå att ansöka om bolån för hus hos Landshypotek Bank.

– Vi kommer att vända oss till en marknad utanför storstäderna med en helt ny lånemöjlighet. Med fler kunder stärks vi också i vår uppgift för det svenska jord- och skogsbruket. Det behövs fler bankalternativ på lånemarknaden, säger Liza Nyberg.

Landshypotek Bank har beslutat att lämna hälften av resultatet, 176 miljoner kronor i koncernbidrag till ägarna, Landshypotek Ekonomisk Förening. Banken ägs av 41 000 lånekunder inom jord och skog. Koncernbidraget används till medlemsutdelning och för den ekonomiska föreningens verksamhet. Beslut om medlemsutdelning tar föreningen på sin stämma i april.

Läs hela rapporten

För ytterligare information och kommentarer:
Tomas Uddin, Marknad- och kommunikationschef på Landshypotek Bank, 070-2992408
Liza Nyberg, VD, och Fredrik Sandberg, CFO, nås via Tomas Uddin. 

I korthet:

Januari – december 2016 (jämfört med januari – december 2015)

Rörelseresultatet uppgår till 353,4 (330,6) MSEK. 

Det underliggande rörelseresultatet, exklusive finansiella transaktioner, uppgår till 327,3 (322,8) MSEK.

Räntenettot uppgår till 727,2 (743,4) MSEK.

Kostnaderna uppgår till 404,3 (387,2) MSEK.

Kreditförluster netto uppgår till 14,8 (45,9) MSEK.

Utlåningen uppgår till 66,5 (64,5) miljarder SEK.

Inlåningen uppgår till 11,7 (10,3) miljarder SEK.

Oktober – december 2016 (jämfört med juli – september 2016)

Rörelseresultatet uppgår till 4,4 (146,3) MSEK.

Det underliggande rörelseresultatet, exklusive nettoresultat av finansiella transaktioner, uppgår till 47,5 (107,2) MSEK.

Räntenettot uppgår till 172,6 (184,4) MSEK.

Kostnaderna uppgår till 123,3 (83,4) MSEK.

Kreditförluster netto uppgår till 8,0 (-2,9) MSEK.

Utlåningen uppgår till 66,5 (66,2) miljarder SEK.

Inlåningen uppgår till 11,7 (11,7) miljarder SEK.

Om Landshypotek Bank 
Landshypotek Bank är Sveriges nionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Banken har även konkurrenskraftigt sparande för alla och öppnar under våren för lån till husägare. Landshypotek Bank har drygt 160 medarbetare på 19 orter i Sverige.  www.landshypotek.se

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Ellevio ersätter luftledningarna i Hägersten med modern kabel

Cirka 30 000 kunder i Hägersten och Mälarhöjden får nu ett framtidssäkrat elnät. Ellevio satsar runt 100 miljoner kronor på att gräva ner drygt 20 kilometer ledningar.

Mycket av elnätet vi har i Sverige idag är byggt på 1960- och 70-talen. Hägersten och Mälarhöjden är inget undantag. Även om utrustningen fortfarande fungerar bra har den nu nått pensionsåldern. Ellevio genomför under 2017 och 2018 flera stora projekt för att modernisera och förbättra elnätet i området. Det handlar om att ersätta befintliga luftledningar  med kablar som är nergrävda i marken. Totalt handlar det om satsningar på cirka 100 miljoner kronor för att förbättra elnätet för cirka 30 000 hushåll och företag.

John Kilpi, områdesansvarig på Ellevio, berättar om projektet:

- Det känns jättebra att vi tar ett rejält grepp om elnätet i området. När vi är klara med projekten i området har vi framtidssäkrat elnätet för många kunder, så att de kan fortsätta få en trygg elleverans. Jag tror också många kunder blir nöjda att få bort luftledningen som går in i deras hus, säger Kilpi.

Projektet är indelat i sju olika etapper. Arbetet i fält startar under februari och helt klart ska det vara under hösten 2018. Mer information om tidplan för respektive område kommer finnas på ellevio.se/hagersten. Entreprenör i projektet är Infratek.

Projekten i Hägersten ingår i Ellevios satsning på elnäten i Stockholmsområdet. Under 2016-2019 investerar Ellevio cirka 5 miljarder kronor på att bygga framtidens elnät. På ellevio.se/projekt kan man läsa mer om våra avslutade, pågående och kommande projekt i Stockholm och runt om i landet.

För ytterligare frågor kontakta gärna:

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)

Jonatan Björck, pressansvarig 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 910 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm i öster. Hösten 2015 inledde Ellevio sitt största investeringsprogram någonsin för att möta nuvarande och framtida krav och förväntningar på elnätet. 2016-2019 ska företaget investera över nio miljarder kronor i ett modernare, mer vädersäkert och kapacitetsmässigt starkare elnät för kunderna.

Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av  Tredje AP-fonden, Folksam,  Första AP-fonden och Borealis Infrastructure Management. Läs mer om oss på ellevio.se eller följ oss på Facebook eller Twitter.


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Lindex ökar sin marknadsandel inom mode

Wrapp Market Share Index  är ett unikt index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag och branscher, helt transparent och i realtid. Datan baseras på miljontals transaktioner från våra svenska användares bankkort och ger dig en tydlig bild av konsumenternas prioriteringar samt vart de handlar. Genom bland annat Wrapp Markt Share Index kan vi garantera att ge våra användare de mest aktuella erbjudande baserad på just deras shoppingbeteende och deras preferenser.

Här följer ett utdrag över hur läget ser ut just nu i januari.

Januari = vit månad?
Tittar vi övergripande på indexet kan vi se att svenskarna har varit duktiga på att handla mat i januari, ICA har haft en bra månad då de tagit in 1,71% marknadsandelar. ICA ligger därmed i topp med en marknadsandel på 8,69%. Efter jul och nyårsfestligheterna verkar många dra ner på sin alkoholkonsumtion och Systembolaget tappar 1,68% marknadsandelar denna månad. Trots detta har Systembolaget hela 3,34% marknadsandelar och ligger på en femteplats på vårt övergripande index.

Topp varumärken i Wrapp Market Share Index. *Datan är kopierat från Wrapp Market Share Index Onsdag 25.1, kl. 12.14

Bra månad för Zalando och näthandeln
Kikar vi inom “fashion” kategori kan vi se att många svenskar har valt att onlineshoppa i januari, Zalando har ökat sin marknadsandel med 1,34% och ligger på en femteplats med 3,01% av marknaden. Inom “fashion” kategorin ligger H&M och Lindex på en första och andraplats, dock har H&M minskat sin marknadsandel med 3,15% medan Lindex har ökat med 4,22%.

Topp 5 varumärken i kategorin "Fashion". H&M är på första plats med marknadsandel 15,07% och Lindex knappar in. *Datan är kopierat från Wrapp Market Share Index Onsdag 25.1, kl. 12.14

Gymdags!
Januari brukar innebära nystart för många människor, och det syns även i vårt index. Inom “Sport” kategorin ökar Friskis och Svettis med hela 3,65% marknadsandelar, vilket sätter dem på en fjärdeplacering inom sportkategori, totalt har de 5,32% av marknaden. Även för Stadium går det bra, som befäster sin första placering och ökar sin marknadsandel med hela 2,45%.

Topp 5 varumärken i kategorin "Sport". Stadium är på första plats med marknadsandel 27,92%. *Datan är kopierat från Wrapp Market Share Index Onsdag 25.1, kl. 12.14

Observera att datan presenterat i nyhetsbrevet är kopierat från Wrapp Market Share Index Onsdag 25.1, kl. 12.14. Datan uppdateras kontinuerligt därav siffrorna kan förändras. För mer info om indexet, ett specifikt varumärke eller uppdaterade siffror, följ länk Wrapp Market Share Index .

För mer information vänligen kontakta:
Charlotte Hedén, Marketing Manager på Wrapp, charlotte.heden@wrapp.com, +46 76 007 30 58 


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218