Warning: Undefined array key "rc" in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/header.php on line 22
» Sidan kunde inte hittas
 

Warning: Undefined variable $before_loop in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 39

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Katrineholm HBTQ certifieras

Åtta av Katrineholms kommuns verksamheter fick idag sitt HBTQ certifikat. Kommunens utbildningsinsats i HBTQ är unik i Sverige - ingen annan kommun i landet har gjort en så stor satsning i att utbilda alla sina anställda inom området.  

För att höja kunskapsnivån bland anställda i Katrineholms kommun pågår just nu ett treårigt vidareutbildningsprojekt i HBTQ för samtliga anställda (2015-2017). Alla kommunens anställda, det vill säga 3000 personer, utbildas i olika grader - från en föreläsning till en 20-timmars utbildning med certifiering.  

Syftet med HBTQ certifieringen är att säkerställa en god arbetsmiljö samt ett professionellt bemötande och därmed uppnå en högre kvalitet på verksamheterna för alla medborgare.  

 – Det handlar om mänskliga rättigheter. Alla medborgare, inte bara vissa, ska känna sig inkluderade i sin kontakt med kommunens verksamheter, säger Sari Eriksson kommunchef i Katrineholm.

Arbetet med utbildningsinsatsen började 2015 då kommunen startade en utredning över HBTQ-personers situation i Katrineholm. Utredningen visade att behovet var stort inom en mängd områden. Därför beslutades att alla anställda skulle utbildas i någon grad; från en föreläsning till en 20-timmars utbildning med certifiering. De som arbetar närmast barn och unga skulle certifieras. 

Bild: Åtta verksamheter inom Katrineholms kommun fick idag sitt HBTQ certifikat.
Bild: Sari Eriksson kommunchef, Jenny Skarstedt verksamhetschef kultur och turismförvaltningen och Ida Ali Lindqvist utbildningsutvecklare RFSL.
Foto: Geza Simon 

Katrineholm – Läge för liv och lust

I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring.

Det började med järnvägen 1862. Nu bygger vi det nya Katrineholm. Det är attraktivt att bo och verka här och det märks. De senaste åren har både befolkningen och våra företag vuxit. Idag är vi cirka 33 700 invånare.

www.katrineholm.se


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Ansökningstiden går ut 10 april för SKAPA-priset. Priset delas ut till uppfinnare med innovativa idéer. Vinnaren får 550 000 kronor.

Alla sökande deltar först i en länstävling där vinnarna får ett länspris. I de flesta länen får de två vinnarna, en för SKAPA-priset och en för SKAPA-priset för unga innovatörer, tillsammans

cirka 40 000 kronor. Länspristagarna går sedan vidare till den Nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA-Innovationsgala den 9 november. Totalt utdelas över en miljon kronor.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset. Förra årets vinnare blev Tongyun Shen från Skåne län. Hon har utvecklat en metod för hållbar livsmedelsproduktion med förbättrade fröer. En metod som rätt utvecklad kan bidra positivt till världens behov av matförsörjning.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1987 och 1998 tävlar också om SKAPA-priset för unga innovatörer. Förra året vann Philip Olsson från Hallands län med sin anordning för att öva och spela in sång utan att störa grannar.

Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se. Där finns även tidigare års vinnare.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av ALMI Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och PRV


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218

Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

HÖGSKOLEVALET: VARANNAN TJEJ SAKNAR FÖREBILD INOM TEKNIK.

Till år 2030 behöver Sverige 50 000 nya ingenjörer. Att fler kvinnor väljer yrket är viktigt, men brist på förebilder gör att många tvekar. I en ny undersökning svarar hälften av tjejerna som vill studera teknik att de saknar kvinnliga förebilder. Det vill Semcon ändra på, bland annat genom ett nytt landsomfattande mentorskapsprogram för gymnasiet och sökfunktionen Re-Search.

Behovet av fler kvinnor inom teknikbranschen är stort – både för att öka mångfalden och för att täcka efterfrågan på arbetskraft. Samtidigt fortsätter teknikutbildningarna på landets högskolor att domineras av manliga studenter. Läsåret 2015/16 var 32 procent av civilingenjörerna som examinerades kvinnor.

400 000 ansökningar – viktigt val för framtiden
Den 18 april är sista dagen för ansökan till högskolan inför höstterminen och drygt 400 000 personer beräknas göra ett viktigt val för framtiden.

– Semcon och många av våra branschkollegor inom teknik- och produktutvecklings-området är i stort behov av att fler kvinnor väljer en teknikinriktning på sin utbildning. Men ett av problemen idag är att unga tjejer saknar förebilder som motiverar dem att ta steget, säger Markus Granlund, vd på Semcon och ordförande i Svenska Teknik & Designföretagen.

Ny undersökning: varannan tjej saknar förebild
I en färsk undersökning (Inizio/Semcon) svarar 7 av 10 tjejer på gymnasiet att förebilder av det egna könet är viktiga innan de väljer en framtida utbildning och yrkesbana. Varannan av tjejerna som vill studera teknik eller jobba inom området saknar idag kvinnliga förebilder.

– Att branschen är så mansdominerad ser jag som en drivkraft. Jag skulle vilja arbeta med saker som kan förenkla vardagen för alla. Idag är min främsta förebild inom teknik min pappa. Det hade varit bra med inspiration och erfarenheter från andra kvinnor också, säger Evelina Kindblad som läser teknikprogrammet på Alströmergymnasiet i Alingsås.

Inspirerar med mentorskapsprogram för gymnasiet
Utan andra personer som visar vägen tror Semcon att det blir svårt att på allvar jämna ut andelen män och kvinnor bland ingenjörerna. Därför startar företaget nu ett mentorskapsprogram tillsammans med initialt ett trettiotal gymnasieskolor runtom i landet. Programmet innehåller föreläsningar och ett nära mentorskap mellan kvinnliga ingenjörer på Semcon och adepter i klasserna. Målet är att svara på frågor och stötta elevens ambition att gå vidare inom en teknisk utbildning.

– Många unga inser nog inte vilken stor påverkan på samhället man kan ha som ingenjör. Idag utvecklas majoriteten av all teknik omkring oss av män. Men användarna är ju lika ofta kvinnor. Med vårt nya mentorsprogram hoppas vi kunna stimulera till fler perspektiv i framtidens tekniklösningar, säger Markus Granlund.

Webbläsartillägget som gör bildsökning mer jämställt
Bilder är viktiga för vår föreställning av vad vi kan bli och internet är startplatsen för många unga. Som ett led i att visa upp fler förebilder har Semcon utvecklat Re-Search, ett tillägg till webbläsaren som ger en mer balanserad bild av olika yrken. När du bildsöker på till exempel ingenjör med Re-Search, görs automatiskt en parallell sökning där bilder på kvinnor som annars hamnar långt ner bland träffarna lyfts fram och presenteras i ett nytt fönster.

Ladda ner komplett pressmaterial 

Läs mer om mentorskapsprogrammet

Läs mer om Re-Search

Källor, statistik:

  • SCB

För mer information, vänligen kontakta: 

Per Nilsson, kommunikations- och marknadschef, Semcon
Tel: +46 (0) 739-737 200
Email: per.nilsson@semcon.com

Semcon är ett internationellt teknikföretag som utvecklar produkter baserat på mänskliga behov och beteenden. Genom att alltid utgå från slutanvändaren stärks kundernas konkurrenskraft, eftersom den som vet mest om användarens behov skapar bäst produkter och tydligast nytta för människor. Semcon samarbetar främst med företag inom branscherna fordon, industri, energi och life science. Med över 2000 specialiserade medarbetare finns förmåga att ta hand om hela produktutvecklings-cykeln. Från strategi och teknikutveckling till design och produktinformation. Semcon grundades 1980 i Sverige och har kontor på fler än 30 platser i åtta olika länder. År 2016 omsatte koncernen 1,8 miljarder kronor. Läs mer på semcon.com

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218