Opus Inspection uppmärksammade Volkswagens manipulation av utsläpp redan under 2014

Opus Inspection identifierade höga utsläppshalter av Volkswagens och Audis dieselbilar i USA redan under 2014 genom Opus Inspections Remote Sensing teknologi. Resultaten av testerna har tidigare presenterats i USA.

Opus Inspection och en grupp forskare i Colorado använde Remote Sensing teknologin för att identifiera utsläppsproblem hos Volkswagens och Audis bilar som har två-liters dieselmotorer. Detta upptäcktes flera månader innan den senaste skandalen blev offentlig.

I slutet av 2014, fann Opus Inspection att utsläpp av kväveoxider från Volkswagens och Audis två-liters dieselfordon som körde på vägarna var betydligt högre än de tillåtna värdena men även högre än utsläppsnivåerna från liknande fordon.

Den 30 september 2015 publicerade New York Times en artikel om hur denna teknologi, genom ökad användning av Remote Sensing på vägarna istället för under laboratorieförhållanden, kan vara ett effektivt verktyg för att mäta utsläpp hos fordon som förorenar. Se länk nedan för att läsa hela artikeln:

Mölndal 1 oktober 2015
Opus Group AB (publ)

Magnus Greko, VD och koncernchef
Telefon: 46 31 748 34 00
E-post: magnus.greko@opus.se

Peter Stenström, Investor Relations
Tel: 46 765 25 84 93
E-post: peter.stenstrom@opus.se

Opus Group är ett ledande bilprovningsföretag med starkt fokus på kundservice och innovativ teknologi. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 75 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA, Chile, Peru, Pakistan och på Bermuda och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Opus Groups omsättning 2014 uppgick till ca 1 458 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.