Warning: Undefined variable $l1 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 137

Warning: Undefined variable $l2 in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/index.php on line 139

Kungen Vann men Sagan består

I och med att Casino Saga nu byter namn till Casino Heroes avslutas en långdragen process mellan casinot och spelföretaget King. En process som handlat om de rättigheter King har gällande ordet Saga.

Historien om konflikten mellan King och Casino Saga tar sin början i juni 2014 när onlinecasinot Casino Saga lanserades. Redan tidigt satsade casinot på hård marknadsföring för att ta sin plats i den hårt konkurrenssatta casinobranschen. Enligt Georg Westin, grundaren av casinot, fick bolaget en fantastisk start och var under en tid världens snabbaste växande onlinecasino. Casino Saga var under första halvåret därmed en framgångssaga.

Men under hösten 2015 blev casinot kontaktat av spelföretaget King som ansåg att casinoföretaget inte skulle få använda sig av ordet Saga som namn eftersom deras spelsuccé heter Candy Crush Saga.

Diskussioner har förts mellan företagen i ett flertal månader gällande olika lösningar vilket alltså resulterar i att casinot den 3:e augusti byter namn till Casino Heroes.

Beslutet om namnförändring togs visserligen för flera månader sedan men sedan dess har företaget jobbat med att hitta ett passande varumärkesnamn samt säkra relevanta domäner. Att gå i rättstvist med King har därmed inte varit ett alternativ för casinot. Enligt Magnus Alemo, VD på Casino Saga fokuserar man hellre framåt och utvecklar den produkt som de har istället för att gå in i en långdragen juridisk process. En konstruktiv väg som för framgångssagan framåt.

Samtidigt har företaget nu tydligare skyddat sitt varumärke i flera relevanta varumärkesklasser för att någon ytterligare varumärkeskonflikt inte ska kunna uppstå i framtiden.

För den som inte är insatt i juridiken kan de se märkligt ut att ett företag ska kunna få ensamrätt på så vanligt förekommande ord som saga. Men det är inte alltid det räcker som orsak för att ett ord inte ska kunna varumärkesskyddas.

Som exempel kan ett annat uppmärksammat namnbyte nämnas. I våras var FolkeFinans tvungen att byta namnet på varumärket Folkia (lånebranschen) till Monetti. Det var i detta fall försäkringsbolaget Folksam som stod som motpart och som hävdade att Folkia var för lik deras namn. Denna konflikt drogs till rätten där Folksam alltså vann. En vinst som gjorde att FolkeFinans fick byta namn på alla deras varumärken som började på ordet Folk så som exempelvis Folklånet samt Folkonomi. I detta fall var det ordet Folk som tvisten handlar om. Ett ord som är minst lika vanligt som Saga.

Nu finns det visserligen flera företag med namnet Saga både i företagsnamnet och i produktutbudet men det är enbart spelbolag som King valt att kontakta. Tidigare har de exempelvis krävt att företaget bakom spelet Banner Saga skulle byta namn på det spelet.

Ett ännu mer uppmärksammat fall var när de 2014 hävdade att företaget Runsome skulle ändra namnet på Candy Swipe eftersom det var för likt Candy Crush Saga. Problemet i detta fall var att Runsome lanserat sitt spel två år före King lanserade Candy Crush Saga. Men genom att King köpte upp spelet Candy Crusher, som lanserades före Candy Swipe, kunde man sedan hävda rätten till ordet och därmed kräva att Runsome skulle ändra sitt namn.

Att Casino Saga är inom spelbranschen ser Alebo även som en orsak till att King kontaktat dem för namnbytet. Detta även om han inte vill lägga för stor tid på att analysera varför King agerat som de gjort.

Att vi är verksamma inom casino/gaming tror jag är högst relevant i sammanhanget. Men det är inte något vi lägger vikt vid nu utan har helt och hållet valt att sikta framåt. Det är kundernas upplevelse som ligger i fokus. Det är den väg vi valt att gå

Förutom kostnader för själva namnbytet medför det även att den marknadsföring som lagts ned på att befästa namnet Casino Saga på marknaden till viss del går förlorad. Men även i denna fråga ser Alebo positivt på framtiden och ser möjligheter i namnbytet.

I slutänden kan detta mycket väl innebära en positiv effekt. Vi har en grundlig plan för hur vi ska förmedla namnbytet till våra spelare och samtidigt har uppmärksamheten kring namnbytet och konflikten med King gjort att vi fått en hel del medial uppmärksamhet. En publicitet som förhoppningsvis ska visa sig i fler intresserade kunder.

Med namnbytet kan nu casinot lägga de långdragna diskussionerna med King bakom sig och se framåt. Kungen vann visserligen namnstriden men Sagan fortsätter - om än under nytt namn.

Casinon.com har rapporterat nyheter om nätcasino sedan 2012 när sajten grundades. Med över 3000 artiklar och nyhetsinlägg är casinon.com Sveriges största casinoportal med de senaste bonusarna och exklusivaste erbjudandena.

Följande bilagor finns för nedladdning:


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218