Industriellt genombrott, kimrök från uttjänta bildäck används i produktion av miljögummi

En viktig milstolpe i Scandinavian Enviro Systems lansering av återvunnen kimrök är nu uppnådd genom lanseringen av AnVa Polytechs miljögummi.

AnVa Polytech har idag lanserat produkten miljögummi i vilken upp till 100 procent återvunnen kimrök från Enviros anläggning används. Miljögummit är baserat på återvunnen kimrök till skillnad från traditionellt gummi som baseras på nyproducerad kimrök. Produkten är en följd av ett gemensamt utvecklingsprojekt mellan AnVa och Enviro.

Kimrök kan utgöra upp till en tredjedel av insatserna i en gummiblandning och styr gummiproduktens egenskaper såsom draghållfasthet och slitstyrka. Nyproducerad kimrök är dock en miljöbov då det går åt mellan 1,5-2 kilo olja att framställa 1 kilo kimrök. Koldioxidbelastningen från kimröken beräknas bli cirka 60% lägre vid återvinning av kimrök genom Enviros process jämfört med nytillverkning. Läs mer om AnVas miljögummi på deras hemsida www.anva.se.

-Vi har testat och anpassat gummit för en specifik applikation. Resultatet har varit så bra att vi nu kommer att lansera miljögummit i bredare skala, säger Bo Norlin, VD AnVa Polytech.

Enviro återvinner däck och utvinner kimrök, olja, stål och gas ur dem. Lanseringen är en milstolpe gällande utvinning av kimrök från gummiavfall och bekräftar att Enviros kimrök håller en hög och stabil kvalitet.

-Det är roligt att vår återvunna kimrök nu erbjuds i kommersiell tillämpning. Oss veterligen är detta första gången som återvunnen kimrök finns tillgänglig som en kommersiell produkt, säger Martin Hagbyhn, VD Scandinavian Enviro Systems, och fortsätter: -Detta sluter kretsloppet i den cirkulära ekonomin runt återvinning av bildäck.

Utöver AnVa genomför även flera andra gummiproducenter produktionstester med Enviros kimrök i sitt gummi.

Med anledningen av lanseringen håller Enviro presskonferens i samband med Elmia Underleverantörsmässa, 10 november 2015 klockan 10.00.

Om Scandinavian Enviro Systems AB (publ)

Scandinavian Enviro Systems AB (publ) utvecklar, bygger och säljer anläggningar för återvinning av fordonsdäck till kimrök, olja, stål och gas som främsta produkter. Processen är baserad på en egen patenterad pyrolysprocess - Carbonize by Forced Convection (CFC). Bolaget har en fullskalig produktionsanläggning i Åsensbruk, Dalsland. Anläggningen ska, samtidigt som den fungerar som referensanläggning för leverans av kompletta återvinningsanläggningar, i industriell drift producera återvunnen kimrök för avsättning till gummiindustrin samt olja för energiförbränning och stål för avsättning till metallvaruindustrin. Scandinavian Enviro Systems handlas på Nasdaq First North under förkortningen SES. Erik Penser Bankaktiebolag är företagets Certified Adviser.

För mer information, vänligen kontakta:

Martin Hagbyhn, VD, Tel: +46 (0)733-76 57 00, martin.hagbyhn@envirosystems.se

Stig-Arne Blom, Styrelseordförande, +46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se