Fördubblad självmordsrisk efter stroke

Personer som drabbats av stroke löper dubbelt så stor risk att begå självmord inom ett år efter insjuknandet jämfört med befolkningen i övrigt. För personer under 55 år är risken femfaldigad. Det visar en svensk studie som presenteras i Hjärt-Lungfondens Hjärtrapport 2015.

– Stroke är en sjukdom som dramatiskt förändrar livet och som många gånger leder till svåra funktionsnedsättningar. Många med stroke mår psykiskt dåligt. Det behövs mer forskning för att kunna hjälpa fler att komma tillbaka till ett liv utan svåra hjärnskador, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Av drygt 220 000 patienter som insjuknade i stroke mellan 2001 och 2012 försökte 1 217 begå självmord. 260 av dem avled till följd av självmordsförsöket.

Självmordsförsök var vanligare bland dem som drabbats av en svår stroke. Andra riskfaktorer var ensamboende, manligt kön, låg ålder samt kortare utbildning på grundskole- eller gymnasienivå. Även självskattad nedstämdhet och dålig hälsa tre månader efter stroke var tydliga riskfaktorer.

– Forskningen har de senaste åren gjort stora framsteg och tack vare ny teknik står forskarna nu inför möjligheten att lösa strokegåtan. Om 30 år behöver ingen drabbas av stroke om det lyckas, säger Kristina Sparreljung.

Hjärt-Lungfondens Hjärtrapport ger en helhetsbild över forskningsframsteg och hjärthälsa i Sverige och ges ut för nionde året i rad. Med Hjärtrapporten vill Hjärt-Lungfonden öka kunskapen om forskning och behandling av hjärt-kärlsjukdomar så att fler ställer sig bakom kampen mot vår tids stora folksjukdomar. Hjärtrapporten innehåller statistik och nyheter om hjärtsjukdom, förebyggande arbete, vård och forskning.

- Läs mer i Hjärtrapporten 2015.
- Sammanfattning av Hjärtrapporten 2015.

Pressbild:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
- AKUT-testet vid stroke

Fakta om stroke
- Varje år drabbas 30 000 personer i Sverige av stroke, hälften avlider eller får svåra funktionsnedsättningar.

- Stroke orsakas i de flesta fall av en blodpropp i ett av hjärnans kärl och yttrar sig ofta som en plötslig känselnedsättning eller förlamning av kroppens ena sida. Stroke är den vanligaste orsaken till neurologiska funktionsnedsättningar hos vuxna.

- Förbättrade blodtryckskontroller, bättre mediciner mot höga blodfetter och minskad rökning har minskat risken att insjukna i stroke för medelålders och äldre.

- Strokeforskningens mål är att inom tio år halvera antalet som avlider och fördubbla antalet överlevande som klarar sig utan hjälp.

AKUT-testet
Vid stroke är tiden dyrbar och snabba åtgärder minskar skadorna. Genom att känna igen de vanligaste varningssignalerna kan fler strokedrabbade få vård i tid. Läs mer om AKUT-testet här.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge ett bidrag till forskningen www.hjart-lungfonden.se/stroke
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram

Anna Ålenius Mathson, Pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 30, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se