EU-pengar ska öka jämställdheten i byggbranschen

Byggnads kommer att få 34,9 miljoner från Europeiska socialfonden för att utbilda byggnadsarbetare i Stockholmsregionen. Projektet En byggbransch för alla ska pågå fram till 2021 och går ut på att höja kompetensen i små- och medelstora byggföretag.

– Byggbranschen måste bli mycket bättre på kompetensutveckling. Knappt en procent av byggnadsarbetarna har fått tillgång till det och här vill vi ta vårt ansvar för att stärka våra medlemmar, locka ungdomar och framtida byggnadsarbetare in i branschen, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Projektets mål är att ge fler möjlighet till en långsiktig anställning i byggbranschen, tillgodose branschens behov av kompetens, förbättra arbetsmiljön och göra arbetsplatserna mer jämställda och inkluderande.

– Byggbranschen skriker efter arbetskraft men förlegade normer och attityder avskräcker många som inte passar in i den machokultur som finns på byggena. För att fler ska välja bygg måste arbetsplatserna bli mer jämställda och inkluderande, fortsätter Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Hittills har 26 små- och medelstora företag i Stockholm tackat ja till att medverka i projektet. Målet är att totalt 2000 anställda, arbetsledare och chefer ska genomgå olika former av utbildningsinsatser fram till 2021. En stor del av målgruppen är utrikesfödda och personer som trots flera års erfarenhet inte får ut full lön då de saknar svenska yrkesbevis.

– Bristen på yrkesbevis tvingar mindre företag att konkurrera med låga priser istället för kompetens, hur duktiga deras anställda än är. De utbildningsalternativ som finns idag passar inte alla, för att stoppa prisdumpningen måste fler få chansen att utbilda sig och få kvitto på sin kompetens, säger Jessica Löfström, som sitter i styrgruppen för projektet och är VD för företaget Expandera mera.

Projektledare blir Christer Carlsson som länge arbetat med yrkesutbildningsfrågor på Byggnads. Insatserna ska skräddarsys för att på bästa möjliga sätt tillgodose både de anställdas, företagens och branschens behov av kompetens. Under projektets inledande månader kommer därför en omfattande kartläggning av de medverkande företagens och branschens behov och möjligheter att genomföras.

För mer information:

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Christer Carlsson, projektledare "En byggbransch för alla"

Byggnads presstjänst: