Delårsrapport januari-mars 2016

Första kvartalet 2016 – Positiv volymutveckling och fortsatt starkt resultat

• Försäljningen uppgick till 2 757 MSEK (2 951).
  • Rörelseresultatet ökade till 497 MSEK (495).
  • Rörelsemarginalen ökade till 18,0 procent (16,8).
  • Resultat efter skatt ökade till 355 MSEK (352).
  • Resultat per aktie ökade till 1,03 SEK (1,02).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 325 MSEK (480).

VD-kommentar

”Det första kvartalet 2016 var återigen ett starkt kvartal för HEXPOL-koncernen. Koncernens försäljning uppgick till 2 757 MSEK och vårt rörelseresultat ökade till 497 MSEK, samtidigt som det operativa kassaflödet uppgick till 325 MSEK. Volymutvecklingen jämfört med motsvarande kvartal föregående år var återigen positiv för koncernen med fortsatt starka volymer till fordonsrelaterade kunder. Försäljningen har påverkats negativt av att försäljningspriserna har varit väsentligt lägre då priserna på våra huvudsakliga råmaterial har varit väsentligt lägre än motsvarande kvartal föregående år. Priserna på våra huvudsakliga råmaterial var även lägre än fjärde kvartalet 2015. Under kvartalet var priskonkurrensen fortsatt stark på samtliga marknader. Vår finansiella ställning är fortsatt mycket stark och med en nettokassa på 714 MSEK är vi väl rustade för fortsatt expansion.”

Georg Brunstam, VD och Koncernchef

För mer information kontakta:

Georg Brunstam, VD och Koncernchef
Tel: 46 708 55 12 51

Karin Gunnarsson, Ekonomi- och finanschef/ IR-ansvarig
Tel: 46 705 55 47 32

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsindustrin, energi-, olje-, och gassektorn, tillverkare av medicinteknik, samt OEM-tillverkare av plattvärmeväxlar och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2015 uppgick till 11 229 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 3 900 anställda i elva länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 april 2016.