Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2015

Odd Molly International AB (publ)

Stockholm den 20 augusti 2015

Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2015

Fortsatt positiv utveckling

1 januari – 30 juni 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 157,2 MSEK (133,9), en ökning med 17 procent.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,7 procent (55,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 3,3 MSEK (-3,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till 2,7 MSEK (-3,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,47 SEK (-0,55).

1 april - 30 juni 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 56,5 MSEK (51,2), en ökning med 10 procent.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,5 procent (57,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,2 MSEK (-6,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till -5,0 MSEK (-5,7).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,86 SEK (-1,00).

Händelser under och efter kvartalet

• I juni öppnades en egen Odd Molly-butik i Femmans köpcentrum, Göteborg.

• Under kvartalet tecknades kontrakt för en egen Odd Molly-butik i Frölunda Torg, med öppning i september.

• I augusti tecknades avtal om att öppna Odd Mollys första egna butik i Finland under oktober.

[Removed graphic]

VD kommenterar utvecklingen

Odd Molly ökar försäljningen och förbättrar resultatet – och sammantaget visar det första halvåret 2015 att bolaget fortsätter gå helt rätt väg.

Verksamheten utvecklas i linje med våra förväntningar. Den egna retailförsäljningen via existerande butiker och webb-shop fortsätter utvecklas starkt och de nyetableringar som genomförts har också haft en positiv utveckling. Vi öppnade en ny butik i Göteborg i juni och har idag 10 butiker som vi driver i egen regi på den svenska marknaden.

Alla våra butiker är lönsamma – och vi kommer att etablera fler. Vår bedömning är att de fysiska Odd Molly-butikerna bidrar till att öka försäljningen både hos våra återförsäljare och i vår egen webbshop samtidigt som de stärker varumärket. Samtidigt öppnar också våra återförsäljare alltfler shop-in-shops av samma skäl. Nästa månad öppnar ytterligare en butik i Göteborgsområdet, i Västra Frölunda, och i oktober öppnar vi vår första fristående butik på den finska marknaden, i köpcentret Kamppi Helsingfors.

Om inte en för oss ogynnsam valutautveckling hade tyngt resultatet under kvartalet hade jag varit riktigt nöjd. Den starka dollarkursen under första halvåret har minskat bruttovinstmarginalen och därmed periodens resultat – inte minst påtagligt i ett kvartal som säsongsmässigt är årets minsta.

De nya produktgrupperna Home och Badkläder säljer bra, även om det fortfarande handlar om små volymer. Vi lanserar löpande mindre kollektioner utifrån säsong eller behov – och det var med särskilt bra timing Odd Mollys första minikollektion med regnkläder och stövlar kom ut i butik just denna sommar. Alla dessa kollektioner har det gemensamt att de stöttar våra klädkollektioner, bidrar till nyhetsflödet och till Odd Molly som stilkoncept. Just nu säljer vi in en mindre skokollektion till nästa sommar och jag ser flera framtida möjligheter här.

I en växande verksamhet sker löpande förändringar. Jag är glad att få hälsa en tidigare medarbetare välkommen tillbaka till en ny tjänst med ansvar för Odd Mollys digitala affärsutveckling samtidigt som det är tråkigt att vår CFO Henrik Fredin lämnar under hösten för andra uppdrag utanför koncernen.

Under sommaren lanserades Odd Project där vi på ett konkret sätt hyllar modiga tjejer som går sin egen väg. I korthet handlar det om att Odd Molly hjälper en tjej att nå sin dröm. Jag ser fram emot att se den första drömmen förverkligas liksom att fortsätta stärka Odd Mollys position på marknaden.

Anna Attemark, VD

För fullständig rapport, se bifogad PDF.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Attemark, VD, 08-522 28 502
Henrik Fredin, CFO, 08-522 28 514

Om Odd Molly
Odd Molly är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer mode med ett tydligt stil-koncept. Bolagets produkter säljs främst via externa agenter till återförsäljare i ett trettiotal länder runt om i världen, vilket möjliggör expansion med begränsat kapitalbehov. Odd Molly ansvarar själva för försäljningen till externa återförsäljare på den skandinaviska marknaden och driver även 10 egna fysiska butiker och en egen webbshop. Odd Mollys aktie handlas sedan den 21 juni 2010 på Nasdaq OMX Stockholm.

Kommande informationstillfällen

Delårsrapport juli-september 2015 avges den 21 oktober.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Odd Molly International AB skall offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 augusti 2015 CET 08:00.

Odd Molly International AB
Kornhamnstorg 6
Växel: +46 8 522 28 500
www.oddmolly.com

Pressbilder finns att ladda ned från Odd Mollys hemsida www.oddmolly.com under ”press”. Odd Molly har även ett eget nyhetsbrev som rapporterar mindre nyheter från den dagliga verksamheten. För att prenumerera på det, gå till www.oddmolly.com.