Boknyheter på Teologifestivalen 2017 – Luther & 500 år av reformation

Den 24- 26 februari anordnar Svenska kyrkan den femte Teologifestivalen i Uppsala under temat Leva genom tron. Verbum har två nya böcker som är aktuella under festivalen; Martin Luther, munken som förändrade världen i samarbete med Svenska Kyrkans Unga och Karin Johannessons nya bok Reformation i fem rum.

Bokrelease idag kl 14.00 Amanda Carlshamre Förbundsordförande för Svenska Kyrkans Unga presenterar boken Martin Luther, munken som förändrade världen i St: Pers kyrka

Kyrkokansliet kommer att dela ut Karin Johannessons nya bok Reformation i fem rum till deltagarna under helgen. Karin medverkar även som Lots i ström 2 Reformationen och folket i Sverige (Uppsala Konsert & Kongress, rum K3/K4)

Kristen tro enligt Luther – Vad är det?

Vad betyder det att jag är lutheran och vad skiljer mig från mina katolska kompisar? Luther skrev sin Lilla och Stora katekes när han upptäckte att folk var okunniga om de kristna grunderna. I vår tid kan vi känna igen oss i folkets okunskap om den kristna läran. tillsammans med Svenska kyrkans unga har studenterna Mikael Rapp och Hedvig Åström skrivit boken Martin Luther, munken som förändrade världen, en bok om att vara ung lutheran idag samt arbetat fram de ungas katekes.

Mikael Rapp: Är litteraturvetare, frilansande journalist bland annat skribent för Litteraturmagazinet.se, född och bosatt i Stockholm. Hedvig Åström: Har gått på Skrivarlinjen på Skurup folkhögskola och läser nu teologi i Uppsala.

Författare: Mikael Rapp, Hedvig Åström

Formgivning: Helena Lunding Hultqvist

Illustration: Royne Mercurio

ISBN: 978-91-526-3673-2

Utgivning: Februari 2017

Pris: Från 119 kr/st.

Reformation i fem rum

Reformationen påverkar oss fortfarande – efter 500 år! Tro och liv hör ihop. Karin Johannesson delar med sig av sina egna erfarenheter från olika rum som t ex omklädningsrummet, väntrummet och vardagsrummet. I berättelsen möter hon läsaren via orden missnöjet, ångesten, tron, kärleken och hoppet och berör på så sätt livets existentiella frågor. Martin Luthers livsresa och samtid beskrivs parallellt från hans studentår fram till hans död men också Luthers tankar kring det allmänna prästadömet, hans tankar kring religionsdialog och hur vi kan vara kyrka idag berörs.

Författare: Karin Johannesson

Formgivning: : Maria Mannberg

ISBN: 978-91-526-3668-8

Utgivning: Februari 2017

Pris: Från 149 kr/st.

Förbundsordförande Svenska Kyrkans Unga: Amanda Carlshamre E-post: amanda.carlshamre@svenskakyrkan.se TELEFON: 018-640 646 MOBIL: 072-201 20 14

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.