Annie Lööf gästade årets laxfiskepremiär i Mörrumsån

I dag klockan 09.00 gick startskottet för ett av södra Sveriges säkraste vårtecken – laxfiskepremiären i Mörrumsån. 200 sportfiskare och drygt 3 000 fiskeentusiaster var på plats och en av dem var Annie Lööf, Centerpartiets partiledare.

Annie Lööf medverkade i ett partimöte i Karlshamn under lördagen och passade därför på att besöka premiären och lära sig mer om sportfiske och skogsbruk, i ett samtal som arrangerades av Sveaskog innan premiärkanonen avlossades.

”En fantastisk morgon med mycket människor, vackert väder och intressanta samtal om entreprenörskap och de gröna näringarna. Tyvärr fick jag ingen lax på kroken, jag får komma tillbaka, säger Annie Lööf.”

Den första fisken på premiärdagen fångades kl 09.15 i pool 21 av Jens Sloth och det var en öring på 78 centimeter.

Antalet fångade fiskar under dagen blev något färre än vanligt, något Ola Söderdahl, t f platschef på Mörrums Kronolaxfiske, tror beror på en kombination av mild vinter och att Mörrumsån haft problem med en sjukdomsbild kring havsöring och lax.

”Men det säger egentligen ingenting om hur våren kommer att utvecklas, det kan bli ett bra fiske efterhand, säger Ola Söderdahl.”

Mörrum är ett av Blekinges främsta turistmål och Kronolaxfisket är ett kunskapscentrum för både fiske och fiskevård. Världens största öring drogs upp från Mörrumsån år 1993 – den vägde 18,36 kilo. Dessutom har flera laxar som väger över 25 kilo dragits upp genom åren.

”Det vilda beståndet av laxfiskar gör att Kronolaxfisket vid Mörrum är speciellt. Dessutom är Mörrumsån ett av världens mest välskötta fiskeområden med anor ända bak till 1200-talet, säger Ola Söderdahl.”

För mer information:
Ola Söderdahl, t f platschef Mörrums Kronolaxfiske,
tfn 070 – 268 87 12

Sveaskog är Sveriges största skogsägare och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Omsättningen 2016 var 5,9 miljarder kronor och antalet anställda cirka 670. Läs mer på www.sveaskog.se