Mattias Svensson - 4 juni, 2013

Någonstans mellan 1 och 30

[caption id="attachment_4170" align="aligncenter" width="300"]Systembolaget värnar om monopolet där alla måste köa till samma butiker. För offentliga medel köper de studier och bedriver lobbying för att stoppa lagliga konkurrenter. Systembolaget värnar om monopolet där alla måste köa till samma butiker. För offentliga medel köper de studier och bedriver lobbying för att stoppa lagliga konkurrenter.[/caption] En av de trevligare rättigheterna vi begåvats med av EU är rätten att som privatpersoner importera drycker som inte finns hos det statliga monopolet. Ett antal företag är behjälpliga med skatt och administration kring detta. Man klickar, väntar och får en trevlig låda levererad till dörren. Själv gillar jag Vinoteket.se som hittar småskaliga och gärna ekologiska producenter av kvalitetsviner, en affärsmodell som inte passar monopolbolagets volymimport. Alla gillar förstås inte denna rättighet. Argast är Systembolaget, som ser som sin mission ha svenskarna köande och kuvade utanför deras butiker. Att det retar ett statligt monopol förhöjer förstås upplevelsen av att handla hos andra. Men Systembolaget stannar inte vid att vara arga. Det statliga företaget har försåtligt lobbat mot sina konkurrenter för offentliga medel. Förra året var de på plats på den dyraste lobbyarenan av dem alla, i Almedalen. Nu har de (eller du och jag, för det är vi som betalar) köpt en studie av Handelns utredningsinstitut. Eller studie och studie. HUI har höftat till tre prognoser där framtidens näthandel med alkohol beräknas ligga i spannet 0,9–4,3 procent av den totala alkoholhandeln om fem år, och i spannet 1,3 –28,7 procent om tio år. Som ni märker är det inte någon särdeles informativ prognos, och det är helt i sin ordning. Handeln blir ju vad den blir, om nu inte politikerna får för sig att inskränka de rättigheter som Rosengrendomen ger oss (och som man ska komma ihåg därmed är EU:s villkor för att godta det svenska försäljningsmonopolet). Om HUI:s prognos inte är särskilt seriös är det nu ingenting mot Systembolagets hantering av densamma. I ett pressmeddelande hänvisas till HUI:s studie (utan att nämna att den är köpt av Systembolaget) genom att bara lyfta fram det mest dramatiska utfallet. Mellan 1,3 och 28,7 procent ("Det kan komma noll, det kan komma hundratusen.") blir alltså hux-flux: ”upp emot 30 procent av marknaden inom tio år – om ingenting görs.” ("HUNDRATUSEN! Oh, jävlar du!") Om ingenting görs mot de statliga monopolens hänsynslösa lobbying för sina egna intressen lär siffermisshandeln och propagandan för offentliga medel fortsätta. Kanske med ett minskat utbud av kvalitetsviner som följd.   P.S. Som jag konstaterar i min rapport Alkoholen – en lyckad svensk liberalisering från förra året talar fakta för att Sverige klarar liberaliseringar på alkoholområdet betydligt över förväntan. Varken dödlighet, våld eller sjukdomar har ökat enligt prognoserna och i många fall snarare minskat när vi fått ökat utbud, generösare öppettider och avskaffat fem av sex monopol. D.S.
Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218