Johan Ingerö - 21 juli, 2010

Inge parra, fett magplask

Det finns ett rätt bra amerikanskt talessätt som lyder "You can fool some of the people all the time, and you can fool all people some of the time. But you can't fool all the people all the time." Den läxan har Carlos Rojas, of Gringo fame, och Marlene Batist förhoppningsvis lärt sig nu. Deras projekt, 100 lax, hade ett enda syfte. Att "slå hål på myten om att det är så hårt att vara entreprenör". Bevisföremål A i denna rättsprocess mot verkligheten skulle, enligt planen, vara de etthundra tusen kronor som paret skulle dra in i ren vinst på tre månader. Jag har, lika lite som Sakine Madon i Expressen, inga invändningar mot ambitionen. Friskt vågat hälften vunnet är ingen dum attityd för den som har en idé och tror sig kunna tjäna pengar på den. Men snacket om att man bara, utan att ens ha en idé, kan snacka till sig hundra tusen var faktiskt bara pinsamt. Låt vara att Rojas har lyckats med detta förr. När han tillsammans med några likasinnade sålde in sig i mediesvängen med tidningen Gringo betraktades han som oerhört nyskapande (vilket i princip innebar att han bytte ut ordet "väldigt" mot "fett" med jämna mellanrum) varpå delar av näringslivet valde att kasta pengar efter honom, dels för tidningen och dels för nöjet att lyssna till gringoiternas tal på bolagsstämmor och liknande. Men som ovan citerade ordstäv slår fast: man kan i regel inte försörja sig livet igenom på en och samma ploj. Och att det är tufft att bygga ett nytt företag från grunden är, hur gärna Rojas än ville tro det, definitivt inte någon myt. Varenda småföretagare jag känner jobbar häcken av sig. Sådana är nämligen egenföretagandets villkor. Ett ytterst litet fåtal av dem kommer att träffa en verklig guldåder. Men de flesta kommer att hanka sig fram på ungefär samma sätt som vanliga knegare, minus anställningstryggheten, och några av dem kommer att kraschlanda. Rojas ochBatists projekt visade sig hamna i den sistnämnda kategorin, sedan den osynliga handen träffade dem i nacken. They fought the market, and the market won.
Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218