Mattias Svensson - 7 september, 2009

Hem till gården, tack

Alla vet vad gårdsförsäljning innebär. Man smakar med ögonen, botaniserar, smakar, betalar, får sina varor och åker glatt därifrån. Det skulle vara ett glatt och civiliserat inslag i tillvaron om detta tilläts inte bara för jordgubbar, ägg och potatis, utan även för alkoholhaltiga drycker.

Så icke för Systembolagets nya VD Magdalena Gerger på DN Debatt idag. För henne innebär gårdsförsäljning att logga in sig på en hemsida och sedan hämta ut varorna i Systembolagets sterila butiker. Förslaget är naturligtvis idiotiskt. Det krånglar till det för köparen. Och hur är det tänkt att fungera i praktiken? Antingen ska alla Systembutiker hålla alla gårdsprodukter i lager. Det blir inte bara dyrt, utan innebär också att udda ölsorter hinner bli gamla och ruggiga på hyllan, något som redan idag är faran med ett brett utbud i landsorten. Eller så får turister inte bara göra sig omaket att leta upp en Systembutik, utan dessutom möta beskedet att varan inte finns i lager. Allt för att hålla fast vid en fånig restriktion.

Och rörande talet om att gårdsförsäljning skulle strida mot EU:s regler, så är det som sagt inte testat ännu. Finland har en sådan ordning. Och all civilisation bygger på principen att det som inte är uttryckligen förbjudet är tillåtet. Alltså är det bara att tillåta gårdsförsäljning. Direkt, utan att passera Systembolaget.


Warning: Undefined variable $media in /sites/magasinetneo.se/web/wp-content/themes/neo/functions.php on line 218