Mattias Svensson - 15 februari, 2010

Dina skattepengar i arbete

EU skattepengar i arbete

Nio år och ett antal toppmöten och planer tog det för
EU-byråkratin
att nå fram till en ny propagandakampanj, för ekologisk mat. Deltagarna vid EU-toppmötet i Göteborg 2001 tuggade i sig förslaget via the European Union Strategy for
Sustainable Development
. Det passerade the Sixth Community Environment Action Programme i EU-parlamentet och Europarådet 2002, och blev en del av 2003 års reform av
den gemensamma jordbrukspolitiken, liksom av den nyligen framtagna the
Environmental Technologies Action Plan
.

Slutligen kom det ut ur den
överstatliga samhällskroppen som ett tillägg till Council Regulation (EC) No
2826/2000
, som gav EU-kommissionen vidare befogenheter för en kampanj i alla
medlemsländer till konsumenter, skolkökspersonal och andra aktörer i
näringskedjan som i flera år och flera gånger om året ska få oss att äta
ekologiskt. (Denna byråkratiska spjälkningsprocess kommer ni inte att få se i pedagogiska färgbilder, men den finns som pdf.)

Nu är slutprodukten här. Du kan se dina skattepengar i arbete i reklamfilmer för olivolja
och pedagogiska Hajk-produktioner
om hur man gör öl. Lite mer intressant är den tecknade reklamfilmen, uppenbart riktad till minderåriga. Ska bli intressant att se vad
barnreklamshatande miljöpartister
säger om den. Mest parodiska är utan tvekan reklamjinglarna på styltig
Stasi-svenska. Lyssna exempelvis på Middag med levande ljus, ”grädden på mosen” i att spendera skattepengar på propaganda.

Vill man veta något om ekologisk mat kan man med fördel
läsa Gödsla med kattskallar 
hos Fredrik Westerlund (som gjort efterlängtad bloggcomeback). Vad gäller EU:s
propagandakampanj är jag mest intresserad av vad den kostar, och vad i hela
friden svenska EU-parlamentariker tänkte på när de röstade igenom det här
spektaklet.

(Detta med att vända sig till barn är inget ovanligt för
EU:s propagandister, här Inflationsmonstret.)


Lämna en kommentar