Neo testar:

EU:s friskvård

Sluta-röka-linjen, akupunktur och Anonyma Nikotinister. Det finns en hel uppsjö av metoder att sluta röka, och numera erbjuder även EU-kommissionen en. Neos redaktionsassistent Lena, 26, har hittat den digitala hälsorådgivaren iCoach. Välkommen till ett nytt Neo testar.

av Lena Lindvall

Foto exsmokers.eu Neo nr 6 2011 Lena Lindvall Neo testar EU:s friskvård Neo nr 6 2011

Foto: Exsmokers.eu

”Röksug känner du i ögonblick då du har lust att röka. Det bästa du kan göra då är att avleda din uppmärksamhet genom att tänka på eller göra något annat.”

Varje dag runt klockan nio ramlar sentenser av den typen ner i min mejlbox. De kommer från iCoach, ett EU-finansierat webbprojekt som ska hjälpa mig och andra europeér mellan 25 och 34 år att bli rökfria.Lena Lindvall EU-kommissionen rökavvänjning Neo nr 6 2011 fakta

Jag har rökt till och från sedan 2008. Den 8 oktober i år bestämde jag mig för att sluta. Förutom dagliga tips kan jag träffa andra nyblivna icke-rökare på iCoachs diskussionsforum. Där kan jag också fylla i test och skriva dagbok, allt helt avgiftsfritt. Och så dessa råd:

”Om du däremot inte genast reagerar genom att avleda uppmärksamheten bort från rökning kan känslan övergå till ett begär.”

Projektet är en del av den treåriga paneuropeiska kampanjen ”Ex-rökare är ostoppbara” som inleddes i juni. Jag blir lite nyfiken på tanken bakom, och efter ett par samtal får jag numret till en pr-byrå i London. Där får jag prata med kvinnan som ansvarar för kampanjen och som entusiastiskt berättar mer. Förutom det ”interaktiva webb-verktyget” har man även spelat in reklamfilmer för tv och annonserat i tidningar. I varje EU-land finns dessutom en representant, ett ansikte utåt för de ostoppbara ex-rökarna. Givetvis har man också en Facebooksida. Där skickar iCoachen glada tillrop av typen: ”Snart är det helg igen … enjoy, allihopa! :)”

När jag frågar pr-kvinnan om kostnaden tystnar hon först, och sedan får jag veta att byrån inte får lämna ut någon information om budgeten. Det är naturligtvis struntprat, men svaret är inte särskilt förvånande. Till skillnad från ”interaktiv hjälp” och ”skapa förebilder för rökare” är kanske inte ”hundratals miljoner i skattepengar” lika bra pr.

Efter fem rökfria dagar blir morgonens tips att gratulera mig själv. ”Belöna dig själv med något trevligt”, föreslår iCoachen. Min först tanke är en cigarett. I stället äter jag ett äpple. Det är nämligen ett annat råd jag har fått, ät frukt eftersom det är vanligt att människor går upp i vikt när de slutar röka. På hemsidan uppmanas man också att alltid äta på samma ställe: ”På det här sättet kopplar du snabbt dina matvanor till särskilda platser och inte som tidigare till tv-fåtöljen eller bilen”.

Eftersom jag fortfarande har frågor om kampanjen ringer jag upp EU-kommissionen. Den fransktalande mannen på avdelningen för hälso- och konsumentfrågor i Bryssel berättar att budgeten är 40-45 miljoner euro för tre år. Till skillnad från andra kampanjer, fortsätter han, är tanken inte att förmedla att rökning är skadligt, utan i stället att lyfta fram de positiva effekterna av att sluta och att skapa förebilder för rökare, bland annat genom en tv-reklam.

Filmen hittar jag på Youtube. Det är en 30 sekunder lång baklängesberättelse som börjar med det lyckliga slutet. En trött och glad kvinna ligger i en säng efter att precis ha fött sitt första barn. En lika lycklig pappa står bredvid. Därefter spolas bandet tillbaka, vi får se paret gifta sig, deras första kyss och när kvinnan noggrant tar på sig läppstift inför första dejten. Ännu längre bakåt i tiden ser vi kvinnan igen, när hon ensam och osminkad sitter vid köksbordet i en lägenhet i ett höghus. Grådaskig, olycklig och omgiven av den misär man får förmoda är vardagen för alla rökare fimpar hon sin sista cigarett i en överfull askkopp. Klipp tillbaka till nutid, familjelycka och texten Become an ex-smoker. Ex-smokers are unstoppable.

Förebilden är en älskad partner och en lycklig mamma. Den nya och bättre versionen av ditt eget förtappade jag som just nu sitter och kedjeröker vid ett tråkigt köksbord i stället för att sminka sig och gå på dejt.Lena Lindvall EU-kommissionen rökavvänjning Neo nr 6 2011 citat

Kampanjen handlar inte om skuld, berättar mannen i Bryssel.

Ytterligare en vecka går. Jag är fortfarande ”ex-rökare”. När jag loggar in på iCoach får jag göra ett test där jag bland annat svarar på om jag har sovit bra, om jag ofta tänker på mat och om jag har svårt att tänka klart. Resultatet blir: ”Du har inga abstinensbesvär för närvarande”. Det faktum att jag har ätit ungefär fyra äpplen om dagen i en vecka beror alltså på något helt annat. C-vitaminbrist, kanske.

”Molnet”, en annan funktion, visar var jag befinner mig i min sluta-röka-fas jämfört med andra användare avseende beteende och motivation. Jag ligger i topp på beteende och under medel på motivation. Det beror antagligen på att jag, trots filmen, inte föraktar mig själv särskilt mycket.

Jag frågar mannen i Bryssel hur stor del av de 16 miljoner euro som budgeterats för kampanjens första år som har gått till iCoach. Han svarar att han inte vet, och inflikar att detta ska ses som ett komplement till de antirökningskampanjer som bedrivs på nationell nivå. EU ska inte berätta för medborgarna vad de ska göra, avslutar han, det handlar om att de ska bestämma det själva.

Hur mycket människor röker och hur stor del av befolkningen som röker varierar kraftigt mellan olika länder. Andelen rökare i EU är runt 30 procent, i Sverige är motsvarande andel 16 procent. Men lösningen på problemet hävdas ändå vara en enhetlig europeisk kampanj. Enligt kommissionen är rökning ett så stort gemensamt problem att det måste hanteras på överstatlig nivå. Där nationella informationskampanjer har misslyckats ska EU-kommissionens ”förebilder för rökare” och uppmuntrande mejl få människor i alla hörn av Europa att fimpa för gott.Lena Lindvall EU-kommissionen rökavvänjning Neo nr 6 2011 pres

Jag funderar på hur många rökare som ser reklamfilmen som kommer att tro att anledningen till att livet eventuellt är ensamt, deppigt och allmänt miserabelt är just cigaretter. I bästa fall fungerar väl filmen som extra uppmuntran till alla skötsamma icke-rökare.

John Dalli, den EU-kommissionär som är ansvarig för hela projektet, slutade röka redan 1998. I en intervju som spelats in inför kampanjstarten berättar han skrattandes att det är det enda nyårslöfte han någonsin har hållit.

Tre veckor efter att jag bestämde mig för att sluta är jag fortfarande icke-rökare. Inte tack vare kampanjen, utan för att jag bestämde det själv, som mannen på EU-kommissionen uttryckte det. Och för det behövdes inga 40 miljoner euro.

Artikeln publicerad i Neo #6 – 2011

Lämna en kommentar